| 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
    
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				
				
    
					| 
             Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:  
		- Taalbeheersing (hoor- en werkcolleges) - Expressieve vaardigheden (workshop verzorgd door een externe organisatie) 
         | 
				
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
    
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
    
    
        | 
            
         | 
    
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
    
    
        
            - SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
   
         | 
    
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
    
    
        | 
            
         | 
    
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
    
    
        
            
				- 
						
De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.  
				 
				- 
						
De student kan specifieke teksten schrijven voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, zinsbouw en tekststructuur.  
				 
				- 
						
De student kan teksten beoordelen op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen.  
				 
				- 
						
De student is gericht op correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.
 
  
				 
		 
         | 
    
    
        | 
         | 
    
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				
				
    
					| 
             Algemeen Nederlands + basiskennis grammaticale terminologie  
         | 
				
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				
				
    
					
            
				- 
						
Correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw 
				 
				- 
						
Tekstsamenhang en tekststructuur 
				 
				- 
						
Tekstdoel en publiek 
				 
				- 
						
Samenvatten 
				 
				- 
						
Leerlingentekst schrijven 
				 
				- 
						
Presentatietechnieken 
				 
				- 
						
Uitspraak 
				 
				- Mondelinge presentaties 
 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				
				
    
					
            
				- Syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities 
 
				- oefenmateriaal op Blackboard + leersites
 
		 
		Er wordt sterk aangeraden om een spellingsgids te kopen.  
         | 
				
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            8 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              10,13 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            22 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              27,85 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            45 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              56,96 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
            
				Taalbeheersing
		 
		
				- 
						
Hoor- en werkcolleges 
				 
				- Oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching) 
 
		 
		
				Expressieve vaardigheden: workshop verzorgd door een externe organisatie  
         | 
				
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				
				
    
					| 
             Permanente evaluatie + examen (20 ptn.) 
		1. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst (7 ptn.) 
		
				- 
						
inhoud  
				 
				- 
						
structuur en opmaakl 
				 
				- 
						
leesbaarheid 
				 
				- 
						
correct taalgebruik  
				 
		 
		2. Mondelinge presentatie (5 ptn.) 
		
				- inhoud en structuur 
 
				- expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale)
 
				- contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid)
 
				- uitspraak en intonatie (tempo, volume, taalzuiverheid)
  
		 
		3. Examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (8 ptn.)  
         | 
				
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				
				
    
					| 
             Mondeling + Schriftelijk examen (20 ptn.)
  
		1. Taalvaardigheid en correct taalgebruik (8 ptn.) 2. Samenvatting + verbetering leerlingentekst (7 ptn.) 3. Presentatie (5ptn.) 
         |