ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Ped. wetenschappen & algemene didactiek
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10093
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 58
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Ihmsen Hans


 

KORTE OMSCHRIJVING

Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding. Daarnaast worden een paar belangrijke werkvormen voor de klas een eerste keer ingeoefend om zo ook aan te voelen wat de uitdaging is bij bepaalde manieren van aanpakken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
    • SO314 Werkt doelgericht.
    • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
    • SO317 Werkt leerlinggericht.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De studenten kunnen lessen voorbereiden, rekening houdend met elke leerling.
    • De studenten kunnen een lesvoorbereiding maken voor een eenvoudig gestructureerde les, rekening houdend met al de ingrediënten van een les (doelen en leerstof, leerprocessen, onderwijsprincipes, werkvormen, leerinhouden en evaluatie).  

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen
    Andere begincompetenties
    De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
    LEERINHOUDEN
    • Structuur van het onderwijs in Vlaanderen
    • Het didactisch model
    • De beginsituatie
    • Doelgericht werken
    • Didactische principes
    • Werkvormen
    • Een lesvoorbereiding maken
    • Een eerste lesje
    • Werkvormen toepassen
    • Didactische media
    • Leerinhouden
    • Evaluatie

    STUDIEMATERIAAL
    Cursus Pedagogische wetenschappen 1 VK, deel 1 & 2, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    44

     lesuren

      30,34

    practicum en oefeningen:

    8

     lesuren

      05,52

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    87

     klokuren

      60,00

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges
    • Oefeningen en opdrachten

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    Schriftelijk examen in december (65%) en schriftelijk examen in juni (35%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste deel in december. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.
    tijd voor examinering
    uren
    6

    %
     
     04,14

    Tweede examenperiode
    Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.