1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Vakdidactiek voeding-verzorging |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10160 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Lesgeven met een goed ontwerp verhoogt de kans dat een les goed gegeven kan worden. "Goed voorbereid is half gewonnen".
In het opleidingsonderdeel Vakdidactiek worden praktische en theoretische vraagstukken behandeld a.d.h.v. veel voorbeelden, oefeningen en opdrachten, om zo doelgericht en efficiënt mogelijk lessen te ontwerpen, met ruimte voor een creatieve aanpak en een eigen leraarstijl. Er wordt stap voor stap gewerkt en begrippen en vaardigheden worden systematisch aangebracht, zodat verdere uitdieping mogelijk wordt. De verwerking van de opdrachten en lesrealisaties gebeuren individueel of in groepsverband, onder begeleiding van de lector. Hierbij wordt telkens over de vereiste didactische principes en de verschillende componenten van het didactisch model, gericht gereflecteerd en bijgestuurd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student bereidt een lesonderwerp voor en legt de resultaten van het voorbereidingsproces vast in het vooropgestelde lesschema met timing (met uitzondering van evaluatievoorstel en leertekst) (beginsituatie+doelstellingen+leerinhoud+leeractiviteit+leermiddel).
-
De student kiest, vervaardigt en werkt met het gepaste didactisch materiaal (aangepast leermiddel ngl. de doelgroep).
-
De student verwerft inzicht in gebruikte leerplannen 1ste graad TSO + BSO en hanteert deze als leidraad voor de lesrealisatie (leerinhoud bepalen in functie van leerplan).
-
De student bestudeerd de vooropgestelde les-eind- en ontwikkelingsdoelen en past ze in het lesontwerp toe.
-
De student bestudeert het Vlaamse onderwijslandschap (leerplan) en de instructies over 'Werken in de eerste graad van het SO'.
-
De student heeft inzicht in het voorbereidingsproces van een les (begeleider van leer-en ontwikkelingsproces).
-
De student staat open voor experimenten met didactische werkvormen.
-
De student overlegt met medestudenten en vaklector bij de voorbereiding en de realisatie van de les.
-
De student moet communicatief zijn in de schriftelijke lesvoorbereiding en tijdens de mondelinge lesrealisatie.
-
De student observeert het lesverloop, de didactische aanpak en de leraarsstijl van medestudenten en stelt zich hierbij assertief, empathisch en open op, hij/zij levert constructieve feedback.
-
De student documenteert zich deskundig en hanteert een correcte bronvermelding.
-
De student stelt een lesorganisatieplan met timing op voor theorie- en praktijklessen.
-
De student schrijft demonstraties uit.
- De student stelt een eenvoudige bestellijst op voor een praktijkles.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Inzicht in kernbegrippen van de didactische principes zoals beginsituatie, mogelijke didactische werkvormen, formuleren van lesdoelen, lesorganisatie, ... vanuit de cursus algemene didactische basisvaardigheden.
Eindtermen uit de 3de graad van het Secundair Onderwijs.
|
LEERINHOUDEN
|
De cursus is opgebouwd uit 4 grote delen:
-
1.Leerplanstudie: onderwijslandschap, begrip 'vakdidactiek', ambtsbevoegdheid van de leraar VVK, lessentabellen 1ste graad TSO en BSO van de verschillende onderwijsnetten, werken in de eerste graad, ... .
-
2.Lesrealisatie: 3 grote lesdelen (lesbegin, leskern en afronding van de les) met volgende momenten: motivatie, informatie, herhaling en vastzetting, integratie, toepassing en evaluatie.
-
3.Werken met didactisch materiaal: bord, video, wandplaat,..en ander didactisch materiaal in natura en figura.
- 4.Opdrachten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus met 4 delen.
- Leerplannen 1ste graad S.O. VVKSO, OVSG, PROV en Gemeenschapsonderwijs (GO!).
- Vlaamse Onderwijsinstructie 'Werken in de eerste graad van het SO'.
- Typelessen met didactisch materiaal.
- Transparanten en videomateriaal.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
7
|
lesuren
|
09,26
|
practicum en oefeningen:
|
7
|
lesuren
|
09,26
|
vormen van groepsleren:
|
16
|
lesuren
|
21,16
|
studietijd buiten contacturen:
|
45.6
|
klokuren
|
60,32
|
Verdere toelichting:
-
Sommige delen van de cursus worden d.m.v. praktijkvoorbeelden en onderwijsgesprekken overgebracht, andere delen worden d.m.v. opdrachten individueel of in kleine groepjes uitgewerkt en ingeoefend.
-
De leerplannen worden a.d.h. van kleine opdrachten en via interactief onderwijs bestudeerd.
- A.d.h. van videoregistratie en lesobservatieformulieren krijgt de student verbale terugkoppeling op zijn/haar leraarstijl.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
-
Vakdidactiek bereidt je voor op de pedagogische stage. Wanneer je geslaagd bent voor de pedagogische stage, ben je geslaagd voor vakdidactiek.
-
Verplichte deelname aan de lessen, het Intra Muros en de pedagogische stage is een vereiste.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Geen tweede examen mogelijk.
|
|
| |
|