1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Minor PKV module 2 (incl. vakdidactiek) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10113 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:2 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
64 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
-kunst en cultuur bekeken in een ruime context : kunst/cultuur-economie, kunst/cultuur in een sociale context, kunst-cultuur/levensovertuiging,.........
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-Uitdagen tot kritisch, bewust en actief omgaan met de wisselwerking tussen kunst/cultuur en economische, sociale, levensbeschouwende, ... omstandigheden.
-kennis,vaardigheden en mentaliteit verwerven om bewust, kritisch en actief te kunnen bewegen in de gemedialiseerde wereld.
-Hanteren van de belangrijkste begrippen uit de kunstdisciplines die voorwaardelijk zijn voor een adequate perceptie en reflectie en die noodzakelijk zijn voor een goed begrip van verbanden tussen kunst en cultuur.
-hanteren van verworven inzicht in beeldende middelen
-Actieve kennismaking met kunsteducatie.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
module1
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-wisselwerking tussen kunst/cultuur en economie, sociale omstandigheden, geloofsovertuiging,....
-media-educatie
-de belangrijkste termen en begrippen uit de kunstdisciplines hanteren in kleine cultuur en kunstzinnige projecten
-de belangrijkste beeldende middelen, zoals beweging, constructie, kleur en tonaliteit, compositie en ordening, relaties en dialoog, toepassen in kleine kunstzinnige projecten
-Actieve kennismaking met kunsteducatie in verschillende workshops rond dans en theater.
|
STUDIEMATERIAAL
|
-cursus : kunst en cultuur in de georganiseerde samenleving.
-cursus domeinen
-cursus beeldende begrippen
-cursus kunstkijken-kunstbeschouwen
-cursus belangrijkste stijlen en stromingen na 1900
-cursus media-educatie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
15,48
|
practicum en oefeningen:
|
26
|
lesuren
|
15,48
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
05,95
|
studietijd buiten contacturen:
|
104
|
klokuren
|
61,90
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-70% PE
-30% examen : schriftelijk examen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-70 % PE - taken kunnen aangevuld worden
-30% examen : schriftelijk examen
|
|
| |
|