1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Verzorging |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Major Voeding-verzorging (module 1) |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10156 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
34 |
Totaal aantal contacturen: |
47 |
Totaal studietijd: |
53,04 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In Verzorging module 1, worden de verschillende aspecten van een gezonde levensstijl belicht. Er is een ruime afwisseling tussen theoretische achtergrondinformatie gecombineerd met practische toepassingen. Zelfzorg staat hierbij centraal. 'Goed in je vel', EHBO, verzorging van het lichaam, etiquette, alsook onderhoud van textiel en de woonomgeving. Er wordt ruimte gelaten tot het creeëren en realiseren van eigen ontworpen werkstukjes. Je kennis wordt aangescherpt en je kunnen wordt bereflecteerd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student beheerst de basistechnieken en vaardigheden om les te kunnen geven in de 1ste graad van het SO (leerbevorderend gedrag: kennis en vaardigheden-->ped.did.aanpak).
-
De student verwerft basiskennis EHBO en kan de basistechnieken zelfstandig uitvoeren.
-
De student beheerst de basisleerstof personenzorg en past basiszorgprocessen toe.
-
De student voert basisvaardigheden m.b.t. onderhoud van textiel en woning uit.
-
De student hanteert bij de zorgprocessen de juiste (onderhouds) middelen en -materialen.
-
De student ontdekt, ontwikkelt en uit zijn/haar creativiteit bij de realisatie van decoratieve werkstukken in functie van de vooropgestelde kostprijs.
-
De student organiseert werk binnen de vooropgestelde tijd (plannen op korte en lange termijn).
-
De student werkt economisch, ergonomisch en veilig (fysisch welzijn bevorderen + juiste leermiddel kiezen).
-
De student kan gericht info rond de leerinhoud verzamelen, selecteren, kritisch benaderen en verwerven.
-
De student evalueert a.d.h. van de opgegeven criteria eigen en andere werkstukken en formuleert feedback.
-
De student stimuleert medestudenten tot samenwerking tijdens groepsleren.
- De student stelt zich tijdens groepsleren en werkcolleges empathisch op t.o.v. medestudenten en werkt constructief mee aan de realisatie van groepsopdrachten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
De vereiste eindtermen van het secundair onderwijs.
|
LEERINHOUDEN
|
-
De student(e) moet de verzorgingstechnieken beheersen i.v.m. textiel, wonen en personenzorg, gericht op de onderwijsbevoegdheid in de 1ste graad van het S.O. De cursus is opgedeeld in 4 grote delen. Elk deel is voorzien van theoretische achtergrondinfo en practica om vaardigheden en technieken in te oefenen.
-
EHBO: Hulpverlening aan slachtoffer in (niet) levensbedreigende situaties, technieken en eerste hulpmateriaal.
-
Personenzorg: Huid, haar, zintuigen, tandverzorging, zorg voor het eigen lichaam,…
-
Omgangsvormen en etiquette.
-
Zorg voor textiel: Werking van wasmachine, droogtrommel, strijkapparatuur, wasproces, textieletikettering,… toegepast op zakdoeken en keukenhanddoeken.
- Realisatie van decoratieve en/of functionele voorwerpen in hout, glas, recyclagemateriaal, piepschuim,…
- Verstellen: knopen aannaaien, naai- en siersteken, werken met vilt, ... .
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Handboek: Help! Eerste hulp voor iedereen: Rode kruis.
-
Goed in je vel: CM.
-
Naslagwerk huishoudkunde textiel- en interieurzorg.Wolters-Plantyn
-
Etiquette is hip: Van Halewyck.
-
Plantijn-cursus aangevuld met eigen nota's.
-
Boeken bibliotheek.
-
Transparanten, videomateriaal, afbeeldingen en materiaal in natura.
-
Boeken over verzorging interieur en persoon ter inzage in het verzorgingslokaal.
- Vaktijdschriften.
- Brochures.
- Informatie van de overheid.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
12,72
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
lesuren
|
19,08
|
vormen van groepsleren:
|
3
|
lesuren
|
02,38
|
studietijd buiten contacturen:
|
78.8
|
klokuren
|
62,64
|
Verdere toelichting:
-
Vaardigheden worden na demonstratie en onder begeleiding individueel of in kleine groepjes ingeoefend.
-
Bepaalde delen van deze cursus worden via hoorcolleges, groepsopdrachten en groepsleren overgebracht, andere delen moeten a.d.h. van opdrachten en cursusmateriaal zelfstandig verwerkt worden, sommige onderwerpen komen via interactief onderwijs aan bod.
- Gastsprekers brengen hun beroepservaringen over, enkele onderdelen worden met een studiebezoek aangevuld.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
-
Verplichte aanwezigheid is een vereiste om te slagen.
-
Schriftelijk examen : 50 %.
-
Praktisch examen : 20 %.
-
Permanente evaluatie : 30 %.
- Voor elk onderdeel van het examen moet ten minste 50 % gehaald worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
Behoud punten permanente evaluatie:30%.
-
Schriftelijk jaarexamen : 50% (module 1).
-
Praktisch jaarexamen : 20 %.
- Voor elk onderdeel van het jaarexamen moet ten minste 50 % gehaald worden.
|
|
| |
|