|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is immers nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
-
inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
-
dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
-
situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
-
bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
-
inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
-
stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
-
blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
-
alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
- erkennend kunnen reageren op een klasgroep
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
- bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
-
communicatiemodel
-
communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
-
stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
-
zichtbare en hoorbare expressieve factoren
- basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
- geweldloze communicatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
32,18
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
55
|
klokuren
|
63,22
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|