ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1VOTO - Onderdelen - Voeding
  

Component behoort tot O.O.: Major Voeding-verzorging (module 2)
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10158
Academiejaar: 2007-2008
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 66
Totaal aantal contacturen: 57
Totaal studietijd: 102,96
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Seghers Annemie


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je leert hoe je gezonde voeding samenstelt. Je bereid gerechten hygiênisch en methodisch en koopt economisch aan. Aspecten van voedingsleer, veilig gebruik en onderhoud, van allerlei moderne keukenapparatuur en bereidingstechnieken komen geïntegreed in de lessen aan bod.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Kan eigen leerpunten aangeven aan de hand van een zelfevaluatieformulier. Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
  • Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Werkt actief mee bij de voorbereiding en realisatie van groepsopdrachten. 
  • Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van kooktechnieken. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia. Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereiden afspraken gerespecteerd.
  • Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO. De student kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden.
  • Juist gebruik van materieel en technieken. Kennis van de voedingsleer en warenkennis verruimen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Voeding module 1


Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • Algemene voedingsleer, voedingsvoorlichting
  • Warenkennis, melkproducten, kaas, eieren, vlees, vis en bereidingsvetten
  • Receptenleer en kooktechnieken
  • Kooktechnieken toepassen

STUDIEMATERIAAL
  • Plantijn-cursus       
  • Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2001
  • J.G. van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers,  2001
  • V. Hertogs, S. Baekelant, KOOKBLAADJES, Uitgeverij De Boeck
  • Bb-cursus Voeding
  • brochures voedingsvoorlichting 
  • Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

10

 lesuren

  09,35

practicum en oefeningen:

35

 lesuren

  32,71

vormen van groepsleren:

6

 lesuren

  05,61

studietijd buiten contacturen:

50

 klokuren

  46,73

Verdere toelichting:
  • Praktijksessies, onder begeleiding, voorbereide recepten uitwerken.
  • Groepsopdracht: werkplanning opstellen.
  • Theorielessen, voedingsleer en warenkennis

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Permanente evaluatie:   40% . Aanwezigheid tijdens de practica is een vereiste om te kunnen slagen
     *Voorbereiding en werk tijdens de les 20%
     * Opdrachten 20%
  • Praktisch examen:  20% 
  • Theoretisch examen: 40% 
     

tijd voor examinering
uren
6

%
 
 05,61

Tweede examenperiode
  • Theoretisch examen kan hernomen worden.
  • De punten voor permanente evaluatie en praktisch examen blijven behouden.