ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1VOTO - Onderdelen - Wetenschappelijke ondersteuning
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10161
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 54
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Ridder Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING
De cursus vertrekt vanuit de wereld van voeding en vezorging.  De studenten zoeken met de lector oplossingen om het ontstaan en gedragingen van materie te kunnen verklaren.  We vertrekken telkens van producten uit het dagelijks leven.  De studenten worden ook voorbereid op de leerstof die ze in het tweede jaar zullen krijgen in de vakken biochemie van de voeding en chemische technologie.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De nodige chemische, fysische basiskennis aanbrengen om de specifieke onderwerpen in de andere cursussen te kunnen begrijpen.
      • Fysische gedragingen van water kunnen begrijpen
      • Chemische gedragingen vanuit logische en wetenschappelijk oogpunt kunnen verklaren, waarom lossen chemische stoffen op in water.  Welke gevolgen heeft dit bij het gebruiken van water?
      • Micro-organismen leven ook in water 
      • Deze modules zijn opgebouwd rond:
        • 1ste module water
        • 2de module organische oplosmiddelen

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      geen
      LEERINHOUDEN
      • 1ste module
        • Het onderdeel chemie vertrekt vanuit de natuur en de wereld rondom ons.  De studenten zoeken met de lector oplossingen om het ontstaan en de gedragingen van de materie te kunnen verklaren.  Aan de hand van de tabel van het periodiek systeem van de elementen zoeken we verklaringen voor de gedragingen van water, zuurstofgas, krijt enz..
        • Het onderdeel fysica: fasenovergangen van water, wat gebeurt er met de cellen van de voedingsmiddelen bij het invriezen, enz...
        • Het onderdeel micro-organismen : water is een onontbeerlijk medium voor micro-organismen, welke?  Hoe kunnen we dit voorkomen?
      •  2de module
        • In deze module vertrekken we telkens van producten uit het dagelijks leven (vb aceton) en vragen ons dan af waarom dit als oplosmiddel reageert en veralgemenen dan naar de andere meer onbekende stoffen in deze groepen.
        • Ook enkele specifieke onderwerpen komen aan bod zoals rubber, aardolie en aardgas, margarine, zeep, vruchtenaroma’s, was (bv bijenwas).  Sommige van deze onderwerpen vind je ook terug in andere vakken.  Hier wordt er echter de nadruk gelegd op de eigenschappen en daaraan gebonden de chemische verklaringen.
        • Verder is het ook de bedoeling de studenten voor te bereiden op de reactiemechanismen die in het tweede jaar in de biochemie en chemische technologie voorkomen.   

      STUDIEMATERIAAL
      cursus, demonstratiemateriaal, Tabel van Mendeljev
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      30

       lesuren

        24,39

      practicum en oefeningen:

      20

       lesuren

        16,26

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      69

       klokuren

        56,10

      Verdere toelichting:
      • onderwijsleergesprekken met transparanten,
      • werkcolleges,
      • oefeningen begeleid en individueel,
      • leerlingen kunnen op eigen initiatief op de computers van de school andere oefeningen maken die uitgewerkt staan in een educatiefpakket EDUCO

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • schriftelijk partieel examen in januari (50 % van de punten) en juni (50 %)
      • In overleg met studenten kunnen toetsen ingelast worden (enkel proeftesten, de punten tellen niet mee voor de eindevaluatie).

      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       03,25

      Tweede examenperiode
      schriftelijk de leerstof van het hele jaar