2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKBI - Onderdelen - Verzorging (T + praktijk) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00102 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
46 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De voortzetting van het opleidingsonderdeel Verzorging breidt zich in het 2de jaar uit door middel van theoretische en practische uitdieping en inoefening in deze specialiteit. De zorg voor de ander, met name mantelzorg en zorg voor gezondheid, materialenleer en onderhoudstechnieken, creatief, methodisch en veilig handelen, textielzorg, schoonmaaktechnieken-en middelen, bloemschikken, ... worden belicht en toepassingen hierop gereflecteerd. Individueel- en groepswerk worden onderling kritisch gereflecteerd. De vergelijkende studie vloerbedekking geanalyseerd. Je gaat zelfstandig je documentatie uitbreiden, bedrijven aanschrijven en je verzamelde informatie voorleggen.
Via een vakoverschrijdende opdracht Woonomgeving, verdiepen de studenten zich in groep in zowel de leerinhoud als in de hiervoor toe te passen technieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student beheerst de basistechnieken en vaardigheden om les te kunnen geven in de 1ste en 2de graad van het SO (leerbevorderend gedrag :kennis en vaardigheden --> ped.did.aanpak). 2. De student heeft inzicht in het systematisch onderhoudsproces (Sinnercirkel) en past dit aan in functie van de gebruikte grondstoffen, hun afwerking,… bij de in- en uitrusting van de woonomgeving (kennis aanwenden). 3. De student past de verschillende onderhoudstechnieken toe op materialen uit de keuken, de woonkamer, de badkamer en de slaapkamer,… 4. De student kiest en gebruikt de juiste onderhoudsprodukten. 5. De student hanteert vaardig de onderhoudsapparatuur. 6. De student wast, droogt en strijkt woon- en kledingtextiel vakkundig. 7. De student beheerst basistechnieken (rechtlijnig, open driehoek en tafelstuk) van bloemschikken en past deze toe op een eenvoudig werkstuk. 8. De student ontdekt, ontwikkelt en uit zijn/haar creativiteit bij de realisatie van decoratieve werkstukken in functie van de vooropgestelde kostprijs. 9. De student organiseert, plant en voert het onderhoudswerk ergonomisch en met zin voor veiligheid en hygiëne uit binnen de vooropgestelde tijd. 10. De student werkt economisch, ergonomisch en veilig. 11. De student kan gericht informatie rond de leerinhoud verzamelen, selecteren, kritisch benaderen en verwerven. 12. De student evalueert a.d.h. van de opgegeven criteria eigen en andere werkstukken en formuleert feedback. 13. De student werkt a.d.h. van een studiewijzer in team en onder begeleiding een onderwerp uit en stimuleert hierbij medestudenten tot samenwerking tijdens het groepsleren (verantwoordelijkheidszin). 14. De student bundelt het resultaat van het groepsleren in een schriftelijke en mondelinge presentatie. 15. De student stelt zich tijdens groepsleren en werkcolleges empathisch op t.o.v. medestuden en werkt opbouwend mee tot het realiseren van de groepsopdrachten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Verzorgingstechnieken uit 1 LO moeten vakkundig uitgevoerd worden.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De cursus is opgebouwd uit 4 grote delen:
1.Zorg voor textiel: Gebruik van wasmachine en droogtrommel, strijkijzer, …toegepast op t-shirt, jeansbroek, beddengoed, herenhemd,… Handwas van wollen trui,… 2.Zorg voor de woning: *basisonderhoudsmateriaal en klein onderhoudsmaterieel *dagelijks, wekelijks en periodiek onderhoud van keukentoestellen *opstellen en realiseren van organisatieplan met oog op dagelijks, wekelijks en periodiek onderhoud van slaapkamer, woonkamer, keuken , badkamer,… *Schoonmaaktechnieken: poetsen , schuren en wrijven toegepast op gebruiksvoorwerpen uit verschillende grondstoffen (hout, leder, glas, metaal,…) 3.Realisatie decoratieve / functionele voorwerpen in hout, glas, leder,... . Klein meubelrestauratie kunnen de studenten un groep realiseren en voorstellen a.d.h.v. een PowerPoint. 4.Bloemschikken: drie basistechnieken toegepast op eenvoudige werkstukken : open driehoekig, rechlijnig en tafelstuk binnen een bepaald thema.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus theorie en practicum aangevuld met eigen nota's.
- SCHOLLAERT A., Leren huishouden, Acco uitg.
- Naslagwerk huishoudkunde textiel- en interieurzorg, Wolters-Plantyn.
- Transparanten, videomateriaal, afbeeldingen en materiaal in natura.
- Vakliteratuur en vaktijdschriften beschikbaar in bibliotheek.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
08,62
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
17,24
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
08,62
|
studietijd buiten contacturen:
|
70
|
klokuren
|
60,34
|
Verdere toelichting:
- Bepaalde delen van deze cursus worden via hoorcolleges, groepsopdrachten en groepsleren overgebracht, andere delen moeten a.d.h. van opdrachten en cursusmateriaal zelfstandig verwerkt worden, sommige onderwerpen komen via interactief onderwijs aan bod.
- Gastsprekers brengen hun beroepservaringen over, enkele onderdelen worden met een studiebezoek aangevuld.
- Vaardigheden worden na demonstratie en onder begeleiding individueel of in kleine groepjes ingeoefend.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
- Permanente evaluatie: 30%: werkstukken, verslagen en opdrachten, infomap, evaluatie van hierboven beschreven gedrag.
- Praktijkexamen: 35% (uitvoeren bovenstaande technieken).
- Theorie examen:35% (cursus + nota's ).
-->Voor elk examenonderdeel moet min. 50% behaald worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Punten permanente evaluatie juni 2008 blijven behouden:30%.
- Praktijkexamen:35% .
- Theorie examen: 35% (cursus + nota's ).
--> Voor elk examenonderdeel moet min. 50% behaald worden.
|
|
| |
|