ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKBI - Onderdelen - Vakspec.gew1 BI: deel1+studiebez/project
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 20125
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 122
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Asselberg Rob


 

KORTE OMSCHRIJVING
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • heeft inzicht in de verschillende levensfuncties van zaadplanten
  • begrijpt de werking van het menselijk lichaam
  • heeft een algemene kennis van de evolutieleer
  • heeft een overzicht van de microbiologie en kan verschillende technieken toepassen om bazcteriën, schimmels en gisten te bestuderen
  • heeft inzicht in de ecologie van de aarde
  • begrijpt enkele beginselen van de genetica
  • kan goed samenwerken tijdens de vakkenstage in Senegal
  • besteedt een ruime aandacht aan plant- en dierkunde en verschillende andere takken van de biologie
  • zich de nodige vaardigheden eigen te maken om in het secundair onderwijs de lessen biologie te geven door middel van lessen, practica, uitstappen e.d.
  • persoonlijke ervaringen beleven in de natuur die dan later de lessen biologie op een gepaste wijze kunnen illustreren

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Kennis van biologie uit het 1ste jaar
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  • voortplanting bij zaadplanten
  • voortplanting bij de mens en andere gewervelde dieren
  • ademhaling en uitscheiding bij zaadplanten
  • transport bij zaadplanten
  • samenhang tussen de stofwisselingsprocessen
  • evolutie
  • microbiologie (bacteriën, schimmels en gisten)
  • ecologie
  • klassieke genetica
  • excursie naar KBIN (Brussel) ivm evolutie
  • tweeweekse excursie naar Senegal (vakkenstage/projectweek)

 


STUDIEMATERIAAL
  • cursus 'labo biologie LO' - Rob Asselberg
  • cursus 'voortplanting bij de mens' - Rob Asselberg
  • cursus 'evolutie' - Rob Asselberg
  • cursus 'Microbiologie' - Rob Asselberg
  • cursus 'ecologie' - Rob Asselberg
  • cursus 'genetica' - Rob Asselberg
  • cursus 'Senegal' - Rob Asselberg
  • cursus 'Excursies' - Rob Asselberg
  • handboeken Biogenie 2(leerboek en werkboek)(2007)
  • boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a.(2002)
  • boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a.(1999)
  • anatomische modellen, skelet mens, schedels zoogdieren
  • levende planten en dieren
  • dode dieren

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

36

 lesuren

  20,22

practicum en oefeningen:

14

 lesuren

  07,87

vormen van groepsleren:

70

 lesuren

  39,33

studietijd buiten contacturen:

56

 klokuren

  31,46

Verdere toelichting:
  • hoorcolleges
  • werkcolleges
  • praktijksessies
  • excursie naar KBIN
  • vakkenstage/projectweek in Senegal

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • permanente evaluatie van de praktijksessies (10%)
  • verslagen van excursies (10%)
  • schriftelijk examen inhoud (gezamenlijk deel met 3VK): 80%
  • deelname aan praktijksessies en excursies is verplicht

studiebezoeken (Senegal):

  • houding en activiteit tijdens de stage (40%)
  • verslag (60%)

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 01,12

Tweede examenperiode
  • schriftelijk (de punten van de praktijksessies en excursies blijven behouden)

studiebezoeken:

  • nieuw verslag