ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKBI - Onderdelen - Vakspec.gew1 BI: deel 2+ vakdidactiek
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 20126
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 72
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Asselberg Rob


 

KORTE OMSCHRIJVING
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • een inzicht hebben in verschillende stelsels bij de mens
  • een inzicht hebben in de verschillende diergroepen
  • een overzicht hebben van de leermiddelen in het biologieonderwijs
  • een jaarplan kunnen opstellen
  • een biologieles kunnen geven voor de klasgroep

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • kennis van de biologielessen van het 1ste jaar
  • kennis van vakdidactiek biologie uit het 1ste jaar.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  • ademhaling bij de mens en andere gewervelde dieren
  • transport bij de mens en andere gewervelde dieren
  • de verschillende dierenphyla
  • de keuze en de ordening van de leerinhouden
  • de leermiddelen in het biologieonderwijs
  • de evaluatie van de leerlingen
  • studie van de leerplannen
  • opstellen van een jaarplan

 


STUDIEMATERIAAL
  • cursus 'dierkunde' - Rob Asselberg
  • cursus 'labo biologie LO' - Rob Asselberg
  • cursus 'vakdidactiek biologie' - Rob Asselberg
  • handboeken Biogenie 2 (werkboek, leerboek)(2007)
  • boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a.(2002)
  • boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a.(1999)
  • anatomische modellen
  • geconserveerde dieren en skeletten
  • wandplaten

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

55

 lesuren

  38,19

practicum en oefeningen:

15

 lesuren

  10,42

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

72

 klokuren

  50,00

Verdere toelichting:
  • hoorcolleges
  • werkcolleges
  • praktijklessen
  • zelf een biologieles geven voor de klasgroep

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • schriftelijk examen inhoud deel 2 (30%)
  • permanente evaluatie praktijksessies (20%) 
  • opstellen van een jaarplan (10%) 
  • voorbereiding van een biologieles (10%)
  • geven van een biologieles (10%)
  • schriftelijk examen vakdidactiek (20%)
  • verplichte aanwezigheid voor praktijksessies

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 01,39

Tweede examenperiode
  • schriftelijke examens (de overige punten blijven behouden)