|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het tweede opleidingsjaar omvat een lintstage van 3 weken met één week blokstage in het eerste semester en een blokstage van twee weken gewicht 2 en één week gewicht 1 in het tweede semester.
Met de lintstage creëren we voor de student de mogelijkheid om de basisvaardigheden om les te geven degelijk te verwerven. De studenten kunnen door de vaklectoren beter begeleid worden omdat zij slechts één dag in de week op stage gaan.
Voor de tweede blokstage wordt een korte intra-murosstage georganiseerd waarbij het gebruik van interactieve werkvormen ingeoefend wordt.
Met de blokstage van het tweede semester streven we bij de student naar het ontwikkelen van een grotere zelfstandigheid. Tevens moeten zij de basiswerkvormen uitbreiden naar het gebruik van interactieve werkvormen en moeten zij een geschikt klasmanagement tonen. Zij verdiepen zich verder in de vakinhouden van de tweede graad.
Naast het stagebezoek dat de begeleider van de hogeschool aflegt in de stageschool en de stagebesprekingen met mentoren en andere begeleiders op de feedback vergaderingen, worden de studenten ondersteund in hun ontwikkeling tot zelfreflectie met 3 intervisiebijeenkomsten. Zij leren hier in groep te zoeken naar oplossingen voor de werkpunten die ze onderscheiden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren voor de eerste en de tweede graad TSO en BSO (optie ASO)
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de student werkt aan verbeterpunten
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geslaagd voor het eerste opleidingsjaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
alle opleidingsonderdelen van het eerste opleidingsjaar
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot reflectie en tot het optimaliseren van het eigen functioneren
|
LEERINHOUDEN
|
lessen gewicht 2 en 1 in de eerste en tweede graad TSO en BSO, facultatief ASO, uitgaande van een opgegeven lesonderwerp en leerplan
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cusus pedagogische wetenschappen
- de in het tweede en eerste jaar behandelde leerinhouden
- leerplannen en eindtermen
- handboeken en leerlingenteksten
- vakliteratuur
- observatieopdrachten
- leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
- eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
05,21
|
studietijd buiten contacturen:
|
174
|
klokuren
|
90,63
|
Verdere toelichting:
voor details zie stagevademecum
lesopdrachten
observatieopdrachten
reflectieopdrachten
buiten-klas-activiteiten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
beoordelingsprocedure en -criteria: zie stagevademecum en evaluatie
stageperiode 1 (lintstage en 1 week blokstage): 50% van de punten
stageperiode 2: 50% van de punten
er mag geen onvoldoende gescoord worden op één van de volgende items: administratie, leerbevorderend, taakbebonden, persoonsgebonden en interactief gedrag
breekpunten moeten verworven zijn
voor opgegeven aandachtspunten heeft de student nieuwe vaardigheden verworven
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
geen herkansing mogelijk
|