2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKBI - Onderdelen - Vakdid.Voeding-Verzorging-Kleding |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2VV17 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
44 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Vakdidactiek in het 2de jaar spitst zich voornamelijk toe op het bestuderen, vergelijken en reflecteren van o.a. de leerplannen van de verschillende onderwijsnetten en hun aanpak hierbij. Theoretische en practische lesrealisaties worden via opdrachten, al dan niet individueel of in groep voorbereid. Het organiseren, bestellijsten, leerteksten, dialogische lesrealisaties, demonstraties en evaluatie worden hierbij belicht, rekening houdend met het didactische model en de didactische principes. Centraal staan ook de eigen creativiteit, didactische werkvormen en didactisch materiaal, ter bevordering van een eigen, individuele, creatieve leraarstijl en passende professionele houding.
Door oefensessies worden de studenten onder leiding van de lector begeleid en a.d.h.v. reflecties hierin, getraind.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student heeft inzicht in gebruikte leerplannen 2de graad TSO en BSO en vertaalt deze in een uitgewerkt jaarwerkplan. 2. De student vult de lesvoorbereiding aan met een aangepast evaluatievoorstel en leertekst. 3. De student gaat creatief om met het complex van didactische activiteiten. 4. De student geeft tijdens typelessen verbale terugkoppeling aan medestudenten m.b.t. zowel technisch didactische aspecten als verbaal en non-verbaal gedrag. 5. De student werkt in kleine groepjes een lesvoorbereiding uit en realiseert deze voor de eigen klasgroep. 6. De student stelt zich binnen de klasgroep empathisch en open op en draagt zorg voor de medestudenten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Bereikte leerdoelen van vakdidactiek en pedagogische stages 1 LO
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
De cursus is opgebouwd uit 5 grote delen: 1. Leerplanstudie : lessentabellen en vakinhouden TSO en BSO voor het vakgebied VVK, opstellen jaarwerkplan,… 2.Opstellen van leerteksten, receptuur en werkinstructiefiches. 3.Formuleren van evaluatievoorstellen. 4.Ontwikkelen van didactische creativiteit: hanteren van leerlinggerichte werkvormen. 5.Opdrachten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus met 5 delen.
- Logboekleerplannen 2de graad S.O. VVKSO,OVSG, Gemeenschapsonderwijs (GO) en Prov. .
- Lessentabellen 2de graad.
- Bibliotheek boeken.
- Boeken van de lector ter inzage.
- Ik- Jan en Alleman, omgangskunde 2de graad BSO 1ste jaar handboek.
- Typelessen met didactisch materiaal.
- Transparanten en videomateriaal.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
11
|
lesuren
|
12,36
|
practicum en oefeningen:
|
19
|
lesuren
|
21,35
|
vormen van groepsleren:
|
8
|
lesuren
|
08,99
|
studietijd buiten contacturen:
|
45
|
klokuren
|
50,56
|
Verdere toelichting:
- Sommige delen van de cursus worden d.m.v. praktijkvoorbeelden en onderwijsgesprekken overgebracht, andere delen worden d.m.v. opdrachten individueel of in kleine groepjes uitgewerkt en ingeoefend
- De leerplannen worden a.d.h. van kleine opdrachten en via interactief onderwijs bestudeerd.
- A.d.h. van videoregistratie en lesobservatieformulieren krijgt de student verbale terugkoppeling op zijn/haar leraarstijl.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie: 35%: opdrachten en oefenmomenten.
- Schriftelijk jaarexamen: 35% waarvan 15 % openboekexamen en 20 % voorbereiding examenopdracht. Deze opdracht wordt na de paasvakantie uitgedeeld en toegelicht. De schriftelijke voorbereiding wordt afgegeven de laatste les van het academiejaar.
- Mondeling jaarexamen: 30% : toelichting bij de schriftelijke voorbereiding.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Permanente evaluatie: 35%: punten van juni 2008 blijven behouden.
- Schriftelijk jaarexamen: 35% waarvan 15 % openboekexamen en 20 % examenopdracht. Niet geslaagde studenten nemen voor 1 juli 2008 contact op met BEC voor een nieuwe examenopdracht. De schriftelijke voorbereiding wordt afgegeven bij aanvang van het mondeling examen.
- Mondeling jaarexamen: 30%: toelichting bij de schriftelijke voorbereiding.
|
|
| |
|