|
KORTE OMSCHRIJVING
|
in deze cursus leer je eenvoudige werkstukken voor de eerste graad ontwerpen, vormgeven, realiseren en presenteren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student moet het materieel correct kunnen gebruiken. 2. De student moet de details van een patroon kunnen wijzigen naar model. 3. De student moet een eenvoudige technische tekeningen kunnen tekenen. 4. De student moet het prototype kunnen realiseren. 5. De student moet het ontwerp en het eindresultaat kunnen presenteren. 6. De student moet het proces en product kunnen evalueren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
creatie en vormgeving 1 LO
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
creatie en vormgeving 1 LO
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Realiseren van een pyjama binnen het leerplan van een eerste graad BSO.
- Een pyjama ontwerpen door details te wijzigen aan een bestaande buitenvorm.
- Het ontwerp presenteren op een orginele wijze binnen opgegeven normen.
- Aanpassen van de vorm aan het model.
- Realiseren van een prototype.
- Realiseren van accessoires.
|
STUDIEMATERIAAL
|
-Handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad (isbn 90 789030 1661). -cursus pyjama
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
17,39
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
17,39
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
70
|
klokuren
|
60,87
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie : 50% - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk.
- Examen : schriftelijk : de studenten krijgen minstens 14 dagen op voorhand een opgave die ze moeten realiseren en mondeling verdedigen.
- De taak moet tijdig (deadline vermeld bij de opgave) ingediend worden wil je kunnen deelnemen aan het examen.
- Door deze taak bewijzen studenten of ze de vooropgestelde competenties bereikt hebben.
- De student realiseert tijdens het examen de pyjamabroek ahv een fabricatieschema en fasen .
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- De student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector voor de tweede zittijd.
- Permanente evaluatie : 50 % taken kunnen vervolledigd worden tegen september
- Examen : 50%
|