|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het tweede jaar zal je je didactische expertise verder aanscherpen. Daarenboven krijg je meer theoretische bagage mee met inzichten uit de pedagogische wetenschappen. Je wordt in eerste instantie uitgedaagd om meer complexe werkvormen uit te werken en meerdere lessen conceptueel uit te werken en te organiseren rekening houdend met verschillende factoren. De aandacht ligt hierbij op het doelgericht en leerling-georiënteerd voorbereiden van lessen. Deze perspectiefverandering wordt in tweede instantie ondersteund met een theoretische duiding: een analyse van de evoluerende visie op lesgeven, geïnspireerd door een meer ervaringsgerichte opvatting over het leerproces.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De studenten kunnen:
- vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen en leerplandoelen vertalen in opdrachten die aansluiten bij de leefwereld, motivatie en capaciteiten van de leerling.
- werkvormen inzetten met het oog op het actief en betrokken leren.
- leerinhouden gericht selecteren en structureren.
- een krachtige leeromgeving ontwerpen.
- leerervaringen structureren.
- een degelijke evaluatie uitwerken.
- eindtermen realiseren in de eigen klaspraktijk.
- de verschillende kenmerken van het leren illustreren
.- de visie op fundamenteel leren verduidelijken
- de gevolgen, van de visie op fundamenteel leren, op het onderwijs verduidelijken
- de verschillende leerprincipes illustreren
- de kenmerken van een alternatieve evaluatie illustreren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Pedagogische wetenschappen in het eerste opleidingsjaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Pedagogische wetenschappen in het eerste opleidingsjaar
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Eindtermen en vakoverschrijdende eindtermen.
- Bijzondere werkvormen
- Visie op leren
- Visie op leren volgens het EGO
- Gevolgen van deze visie op de aanpak bij het lesgeven
- Leerprincipes
- Alternatieve evaluatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus pedagogische wetenschappen 2 VK deel 1 & 2, Hans Ihmsen
-
Gerichte literatuurstudie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
24,32
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
lesuren
|
16,22
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
80
|
klokuren
|
54,05
|
Verdere toelichting:
geen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Individuele opdracht (30%).
-
Schriftelijk examen januari deel 1 (30%), gesloten boek.
-
Schriftelijk examen juni deel 2 (40%), gesloten boek.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen met deel 1, gesloten boek (60%) en deel 2, gesloten boek (40%).
|