ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Pedagogische stage: 5 weken
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 20127
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 7
Wegingscoëfficient: 7
Totaal aantal contacturen: 18
Totaal studietijd: 182
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING

De pedagogische stage van het tweede opleidingsjaar omvat een lintstage van 3 weken met één week blokstage in het eerste semester en een blokstage van twee weken gewicht 2 en één week gewicht 1 in het tweede semester.

Met de lintstage creëren we voor de student de mogelijkheid om de basisvaardigheden om les te geven degelijk te verwerven. De studenten kunnen door de vaklectoren beter begeleid worden omdat zij slechts één dag in de week op stage gaan.

Voor de tweede blokstage wordt een korte intra-murosstage georganiseerd waarbij het gebruik van interactieve werkvormen ingeoefend wordt.

Met de blokstage van het tweede semester streven we bij de student naar het ontwikkelen van een grotere zelfstandigheid. Tevens moeten zij de basiswerkvormen uitbreiden naar het gebruik van interactieve werkvormen en moeten zij een geschikt klasmanagement tonen. Zij verdiepen zich verder in de vakinhouden van de tweede graad.

Naast het stagebezoek dat de begeleider van de hogeschool aflegt in de stageschool en de stagebesprekingen met mentoren en andere begeleiders op de feedback vergaderingen, worden de studenten ondersteund in hun ontwikkeling tot zelfreflectie met 3 intervisiebijeenkomsten. Zij leren hier in groep te zoeken naar oplossingen voor de werkpunten die ze onderscheiden.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren voor de eerste en de tweede graad TSO en BSO (optie ASO)

de student reflecteert over de eigen lespraktijk

de student werkt aan verbeterpunten


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geslaagd voor het eerste opleidingsjaar
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
alle opleidingsonderdelen van het eerste opleidingsjaar
Andere begincompetenties
bereidheid tot reflectie en tot het optimaliseren van het eigen functioneren
LEERINHOUDEN
lessen gewicht 2 en 1 in de eerste en tweede graad TSO en BSO, facultatief ASO, uitgaande van een opgegeven lesonderwerp en leerplan
STUDIEMATERIAAL

- cusus pedagogische wetenschappen

- de in het tweede en eerste jaar behandelde leerinhouden

- leerplannen en eindtermen

- handboeken en leerlingenteksten

- vakliteratuur

- observatieopdrachten

- leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

- eigen reflecties


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

10

 lesuren

  05,21

studietijd buiten contacturen:

174

 klokuren

  90,63

Verdere toelichting:

voor details zie stagevademecum

lesopdrachten

observatieopdrachten

reflectieopdrachten

buiten-klas-activiteiten


EVALUATIE

Eerste examenperiode

beoordelingsprocedure en -criteria: zie stagevademecum en evaluatie

stageperiode 1 (lintstage en 1 week blokstage):  50% van de punten

stageperiode 2: 50% van de punten

er mag geen onvoldoende gescoord worden op één van de volgende items: administratie, leerbevorderend, taakbebonden, persoonsgebonden en interactief gedrag

breekpunten moeten verworven zijn

voor opgegeven aandachtspunten heeft de student nieuwe vaardigheden verworven


tijd voor examinering
uren
8

%
 
 04,17

Tweede examenperiode
geen herkansing mogelijk