|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit jaar gaat de aandacht naar de basis communicatieve vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt om vaardig in interactie te treden met anderen. Gespreksvaardigheden zoals actief luisteren, geven en krijgen van feedback, omgaan met conflicten worden in rollenspelen actief ingeoefend.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij diverse technieken, die hieronder worden opgesomd, beheerst
- (h)erkennen van blokkerende reacties bij zichzelf en anderen
- zich empatisch opstellen tov lln, collega's, ouders, directie en externen
- actief luisteren tijdens een gesprek
- op een gepaste wijze omgaan met feedback/kritiek
- feedback op een correcte wijze formuleren
- op een rustige wijze opkomen voor zichzelf
- op een gepaste wijze omgaan met communicatieve "wapens"
- slechts nieuws op een gepaste wijze overbrengen
- op een constructieve manier omgaan met conflicten
- effectief omgaan met impliciete en expliciete regels in de groep
- de kwaliteit van het eigen communicatief gedrag voortdurend verbeteren door een reflecterende en zelfkritische houding
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- gespreks- en contactvaardigheden van het eerste jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- contact- en gepspreksvaardigheden in het eerste jaar
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren op het eigen communicatief gedrag
bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
- blokkerende reacties in het communicatieproces
- actief luisteren: techniek + toepassingen in het onderwijsveld
- feedback krijgen en geven/omgaan met kritiek/
- assertiviteit/ ik-boodschappen
- territoriumtheorie: erkennen van "wapens" + assertief omgaan met "wapens"
- slecht-nieuws-gesprek
- conflicthantering: conflicthanteringsstijlen/ geen-verlies-methode
- geweldloze conflicthantering ahv "funderingen"
- regels in een groep
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus en eigen nota's
- casussen ingebracht door de studenten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
17,86
|
practicum en oefeningen:
|
15
|
lesuren
|
17,86
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
53
|
klokuren
|
63,10
|
Verdere toelichting:
- interactieve hoor- en werkcolleges
- onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten
- oefensessies/rollenspelen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- mondeling examen in juni op 90% van de punten: hierbij wordt zowel gepeild naar inzicht in de onderliggende theoretische kaders, als naar het beheersen van de ingeoefende vaardigheden/technieken
- persoonlijke opdracht op 10% van de punten: schriftelijke reflectie over de persoonlijke evolutie in het beheersen van de ingeoefende vaardigheden
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- mondeling examen op 90% van de punten: inzicht en toepassingen
- persoonlijke opdracht op 10%: indien de persoonlijke opdracht in eerste zit onvoldoende was, kan deze in tweede zit terug voorgesteld worden; bij voldoende in eerste zit, worden deze punten overgenomen voor de totaalberekening
|