2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Vakspec.gew1 MO: deel1+studiebez/project |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20133 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
52 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnen realiseren.
- Een inspiratiebron vanuit het materiaal bepalen, zich hierover voldoende documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.
- Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m. milieu, ergonomie, IKZ.
- Breedte en diepte van een assortiment kunnen bespreken.
- De creatie presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages.
- De ontwerptekening omzetten in een technische tekening.
- Materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen voor de uitvoering van het product.
- Het gebruikte materiaal kunnen ontleden naar grondstof, vervaardigingswijze, nabehandeling.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
cursus mode 1LO.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
cursus mode 1LO
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moet bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
- bestuderen van en experimenteren met de vormgevende of andere kwaliteiten van een specifiek soepel materiaal
- ontwikkelen van een modeconcept vanuit het specifieke van het onderzochte materiaal voor een specifieke doelgroep
- ontwerpen van een model vanuit de typische vormgevende kwaliteiten van een welbepaald materiaal voor een welbepaalde doelgroep
- ondersteunende oefeningen i.v.m het tekenen van figurinnen, kledingstukken en details
- uitwerken van blouse of jurk.
- bestuderen van basispatronen i.v.m. blouse en jurk
- aanverwante vakken in TSO en BSO onderwijs
studiebezoeken:
- Voor de projectweek wordt in samenspraak met de studenten een programma opgesteld bestaande uit een citytrip en workshops.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad (isbn 90 789030 166191)
- cursus : werkinstructie
- cursus : CAD-CAM
- cursus : studie jurk
- cursus : presentatie technieken
- cursus : organisatie
- cursus : creatie - modetekenen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
25
|
lesuren
|
15,06
|
practicum en oefeningen:
|
25
|
lesuren
|
15,06
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
114
|
klokuren
|
68,67
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie : 50 % - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk.
- examen : schriftelijk : de studenten krijgen minstens 14 dagen op voorhand een opgave die ze moeten realiseren en mondeling verdedigen.
- De taak moet tijdig ingeleverd worden wil je kunnen deelnemen aan het examen.
- Door deze taak bewijzen studenten of ze de vooropgestelde competenties bereikt hebben;
- examen mode wordt afgelegd in januari
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- de student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector voor de tweede zittijd
- permanente evaluatie : 50 % taken kunnen herwerkt worden tegen september
- examen : 50%
|
|
| |
|