| 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
    
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				
				
    
					| 
            
         | 
				
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
    
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
    
    
        
            - SO101 Handelt integer en respectvol.
  - SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  - SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  - SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
   
         | 
    
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
    
    
        
            - SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  - SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  - SO211 Creatief zijn.
  - SO212 Kan organiseren.
   
         | 
    
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
    
    
        
            - SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
   
         | 
    
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
    
    
        
            
				- Een vergelijkende leerplanstudie kunnen maken voor de tweede graad TSO-BSO.                                                                                                                  
 
				- Leerlingenteksten kunnen opstellen.                     
 
				- Leerlingen goed evalueren binnen de verschillende vakken voor kennis, vaardigheden en attitudes. 
 
				- Lessen kunnen opstellen voor de verschillende vakken in de tweede graad TSO en BSO. 
 
				- Eigen ontwerp voor jurk of blouse kunnen vormgeven en realiseren. 
 
				- Het exterieur en interieur van een winkel bespreken. 
 
				- De realisatie organiseren met een fabricatiedossier. 
 
		 
		  
         | 
    
    
        | 
         | 
    
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				
				
    
					
            Leerinhoud  en stageërvaring van 1 LO 
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				
				
    
					| 
               
		mode 2VK : eerste semester.  
         | 
				
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				
				
    
					| 
             
				studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, vaardigheden bij te werken. 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				
				
    
					
            
				- leerplanstudie tweede graad TSO - BSO  
 
				-  opstellen van leerlingenteksten : WIF, leerteksten voor TSO-BSO 
 
				- aanverwante vakken : interieur, kunst en kostuumgeschiedenis, artikelenkennis, etalage, presentatietechieken 
 
				- evaluatie : proces, product, attitudes      
 
				- begeleiding van lessen pedagogische stage  
 
				- toepassing van de basiscursus jurk, blouse, raglan en kimono    
 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				
				
    
					
            
				- cursus : vakdidactiek 
 
				- evaluatiedocumenten uit verschillende scholen 
 
				- cursus : WIF 
 
				- cursus : blouse en jurk 
 
				- cursus : raglan en kimono 
 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            30 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              20,83 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            30 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              20,83 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            10 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              06,94 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            72 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              50,00 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
             
         | 
				
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				
				
    
					
            
				- permanente evaluatie : 50 % - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk 
 
				- examen : schriftelijk : de studenten krijgen minstens 14 dagen op voorhand een opgave die ze moeten realiseren en mondeling verdedigen.  
 
				- De taak moet tijdig ingeleverd worden wil je deelnemen aan het examen. 
 
				- Door deze taak bewijzen studenten of ze de vooropgestelde competenties bereikt hebben.                                                                             
      
		  
         | 
				
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				
				
    
					
            
				- de student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector voor de tweede zittijd 
 
				- permanente evaluatie : 50 %  taken kunnen herwerkt worden tegen september 
 
				- examen : 50%       
 
		 
         |