|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Een vergelijkende leerplanstudie kunnen maken voor de tweede graad TSO-BSO.
- Leerlingenteksten kunnen opstellen.
- Leerlingen goed evalueren binnen de verschillende vakken voor kennis, vaardigheden en attitudes.
- Lessen kunnen opstellen voor de verschillende vakken in de tweede graad TSO en BSO.
- Eigen ontwerp voor jurk of blouse kunnen vormgeven en realiseren.
- Het exterieur en interieur van een winkel bespreken.
- De realisatie organiseren met een fabricatiedossier.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Leerinhoud en stageërvaring van 1 LO
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
mode 2VK : eerste semester.
|
Andere begincompetenties
|
studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
- leerplanstudie tweede graad TSO - BSO
- opstellen van leerlingenteksten : WIF, leerteksten voor TSO-BSO
- aanverwante vakken : interieur, kunst en kostuumgeschiedenis, artikelenkennis, etalage, presentatietechieken
- evaluatie : proces, product, attitudes
- begeleiding van lessen pedagogische stage
- toepassing van de basiscursus jurk, blouse, raglan en kimono
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus : vakdidactiek
- evaluatiedocumenten uit verschillende scholen
- cursus : WIF
- cursus : blouse en jurk
- cursus : raglan en kimono
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
lesuren
|
20,83
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
lesuren
|
20,83
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
06,94
|
studietijd buiten contacturen:
|
72
|
klokuren
|
50,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie : 50 % - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk
- examen : schriftelijk : de studenten krijgen minstens 14 dagen op voorhand een opgave die ze moeten realiseren en mondeling verdedigen.
- De taak moet tijdig ingeleverd worden wil je deelnemen aan het examen.
- Door deze taak bewijzen studenten of ze de vooropgestelde competenties bereikt hebben.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- de student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector voor de tweede zittijd
- permanente evaluatie : 50 % taken kunnen herwerkt worden tegen september
- examen : 50%
|