2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Biowetenschappen: Dieetleer |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2VV13 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
34 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze cursus worden voeding en voedingsproblemen besproken en de werking van het spijsverteringsstelsel. De mineralen en antioxidanten en het effect op het lichaam bij tekorten komt aan bod. Gezonde voeding voor elke leeftijdscategorie voor baby's en moeders tijdens de zwangerschap en ook de voeding voor bejaarden wordt belicht. We bekijken enkele ziektebeelden en hun diëten: diabetici, overgewicht, anorexia, boulemia, werking van drugs in ons lichaam. Het laatste hoofdstuk gaat over ziekten en allergieën
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student verwerft inzicht in het belang van voeding bij gezonde en zieke mensen. 2. De student legt een verband met de cursus van biochemie. 3. De student oefent het probleemgestuurd onderwijs aan de hand van een casus. De student krijgt hierover feedback maar er worden geen punten gegeven op het proces bij dieetleer. Dit is enkel een oefenproject. Hiervoor overlegt hij/zij met collega's, heeft eigen inbreng in overleg, deelt spontaan de informatie en gegevens met anderen, blijft meewerken ook als eigen idee wordt afgewezen, zoekt naar gemeenschappelijk gedragen ideeën. Is kritisch ten aanzien van informatie en massamedia.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Cursus chemie eerste jaar.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De voedingsstoffen, mineralen, antioxidanten
* Gezonde voeding * Voeding tijdens verschillende levensfasen * Voeding in relatie tot ziekte
- Overgewicht
* Voedselovergevoeligheid * Anorexia nervosa en boulimia nervosa * Voeding en genotmiddelen * Voedingsstofbeperkte diëten * Eliminatiediëten
- Biologie : spijsverteringsstelsel,
* ademhalingsstelsel * hart- en bloedvatenstelsel * zintuigen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen cursus.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
23,26
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
11,63
|
studietijd buiten contacturen:
|
52
|
klokuren
|
60,47
|
Verdere toelichting:
- Onderwijsleergesprekken met presentaties en eventueel transparanten .
- Casus vakoverschrijdend met Kristien Roland vak Agogische vaardigheden zie aparte bundel
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen in juni.
- Evaluatie van casus : mondelinge evaluatie met powerpoint presentatie voor de hele klasgroep en schriftelijke evaluatie met behulp van een bundel. Evaluatie van project en proces dmv reflectie in groep en reflectie apart, er worden geen punten gegeven. De leerstof wordt nog eens ondervraagd in het schriftelijk examen.
- Verdeling van de punten: 30 % op casus ( op de schriftelijke toets) en 70% op examen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk de leerstof van het hele jaar: cursus van de lector en de bundels van de casus
|
|
| |
|