ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Projectweken : algemene vakken
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00112
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: S:2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 73
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Ihmsen Hans


 

KORTE OMSCHRIJVING
Met de projectweken algemene vakken zal je op een actieve, werkelijkheidsnabije, manier je verdiepen in een aantal boeiende thema's die er voor moeten zorgen dat je beter om kan gaan met de diversiteit van je leerlingen tijdens het lesgeven zelf en de evaluatie van je leerlingen. Ook krijg je tijdens deze projectweken een inleidende training om je voor te bereiden voor toekomstige sollicitaties.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
1. De student kan op een gepaste manier omgaan met een divers publiek tijdens het lesgeven.
2. De student wordt zich bewust van de invloed van de verschillende culturele en sociale achtergronden van hun leerlingen op het leerproces.
3. De student kan een aantrekkelijke sollicitatiebrief opstellen, meet zich een passende houding aan en leert solliciteren in de verschillende netten.
4. De student wordt alert voor dynamisch-affectieve aspecten die het leerproces beïnvloeden (cfr. attest Leefsleutels).
5. De student kan leerprocessen bevorderen bij leerlingen met leerstoornissen en -achterstand.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Alle Algemene Vakken en Vakdidactiek.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

- Week 1 (19.11.2007-23.11.2007):

* * Autisme. Diversiteit: houding van openheid naar het anders zijn van anderen.

* * Training Leefsleutels (20.11-22.11.2006) (v.z.w. Leefsleutels).

** Sollicitatietraining. (Dhr. Ihmsen Hans).

Week 2 (10.03.2008-14.03.2008): thema "Omgaan met diversiteit"; Training in 'evalueren'.

** Training opstellen van een examen + presentatie (10.03.2008-12.03.2008)

** Bezoek aan een EGO-school in Deurne (13.03.2008) + presentatie van de bevindingen (14.03.2008).


STUDIEMATERIAAL
Leerplannen en werkmappen.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

15

 lesuren

  16,13

practicum en oefeningen:

16

 lesuren

  17,20

vormen van groepsleren:

40

 lesuren

  43,01

studietijd buiten contacturen:

20

 klokuren

  21,51

Verdere toelichting:
Interactief.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Leefsleutels: actieve deelname aan de training (permanente evaluatie).
  • Thema 'Evaluatie en omgaan met diversiteit': de studiepunten worden verdiend via een presentatie met schriftelijke neerslag (inclusief reflectie) die aan de groep voorgesteld wordt; er worden dus geen punten gegeven (geen quotering).

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,15

Tweede examenperiode
Geen tweede zit mogelijk.