3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Voeding |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00113 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
51 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Seghers Annemie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student maakt gebruik van de menu en receptenleer om voor elk onderwijsniveau een menu samen te stellen. 2. De student kan zelfstandig een menu uitwerken met juist gebruik van materiaal en technieken. Een feestmenu kunnen samenstellen, plannen, organiseren en creatief uitvoeren. 3. De student zorgt dat uitgevoerde opdrachten een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out krijgen. De student kan een organisatieplan en stoomdiagram opstellen in een PC-programma naar keuze ( Excel, Dia,…).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Bereid zijn tot samenwerken.
- ICT vaardigheden.
- Vaktechnisch: Vaardigheden en kennis, voeding 1 en 2 VK.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Menu en receptenleer.
- Receptuur aanpassen en uitschrijven in Bb model.
- Organisatieplan en stroomdigram.
- Budgettering.
- Opstellen van bestellijsten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus.
- Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2001 .
- J.G. Van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2001.
- Werkmap ‘Praktijk organiseren’ uitgegeven door LICAP c.v.b.a. – 1040 Brussel .
- Bb-cursus Voeding 3VK.
- Bb-cursus Recepten VK.
- Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
3
|
lesuren
|
02,97
|
practicum en oefeningen:
|
21
|
lesuren
|
20,79
|
vormen van groepsleren:
|
9
|
lesuren
|
08,91
|
studietijd buiten contacturen:
|
50
|
klokuren
|
49,50
|
Verdere toelichting:
- Praktijsessies, onder begeleiding, menu's bereiden en evalueren.
- Groepsopdracht: menu opstellen en volledig uitwerken (organisatie, budgettering, bestelling van materiaal,..) als voorbereiding op het examen.
.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie 20%: aanwezigheid tijdens de practica is een vereiste om te kunnen slagen.
- Groepspresentatie 20%: groepscijfer 10%, peerassessment 10%.
- Theoretisch examen (januari) 20%: kennis-, inzichtsvragen en casusvraag.
- Schriftelijke bundel zondagsmenu 20%: juiste opvolging van de verschillende deelopdrachten, organisatieplan,stroomdiagram, menuleer, bestellijst, creativiteit. De volledige lijst met evaluatiecriteria vind je op Bb onder: voeding III- documents.
- Praktisch examen (zondagsmenu - juni) 20%: practische uitwerking van een menu, beoordeling door externe jury, lector en zelfevaluatie.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Theoretisch examen kan hernomen worden.
- Schriftelijke bundel zondagsmenu kan herwerkt worden.
- Punten permanente evaluatie, groepspresentatie en praktisch examen blijven behouden.
|
|
| |
|