3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Maatschappelijke en sociale vorming |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00519 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
33 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Centraal in MSV staat de student als toekomstige leerkracht-opvoeder. Loopbaan en statuut, bezoldiging en deonthologische aspecten van het beroep, worden toegelicht, opgezocht en onderzocht, onder leiding van de lector. Leven en werken in de stad, economische ontwikkeling en meerkeuzemaatschappij, Sociale Zekerheid, diversiteit, democratie, mensen- en kinderrechten, maatschappelijke problematieken worden op een participerende, interactieve manier besproken. Studieuitstappen, ervaringen en verslaggevingen hierover worden onderling gereflecteerd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan maatschappelijke participatie, visie en tolerantie ontwikkelen, o.a. door mediagebruik. Bij het beluisteren van radionieuws, het ontleden van krantenitems en maatschappelijk bewogen artikels, stimuleert de student zichzelf en in samenwerking met de groep, in verantwoordelijkheid en zelfreflectie. 2. De student kent democratie, zijn principes en basiskenmerken , hij kan ze definiëren alsook associëren met onze welvaartstaat. 3. De student kan de universele mensenrechten toelichten en inzien dat rechten en plichten complementair zijn, sociale grondrechten en rol overheid hierbij bepalen. A.d.h.v. cases, werken de studenten samen en reflecteren ze op het welbevinden en verantwoordelijkheid van zichzelf en de burger, alsook het resultaat van de opdracht. 4. De student kent het Belgisch sociaal zekerheidssysteem en gebruik ervan kunnen toelichten. 5. De student kan vormen van sociaal bewogen attitude en relationele gerichtheid bij oordelen - vooroordelen - discriminatie en onverdraagzaamheid. 6. De student kan de stad als openbare ruimte en kenmerken van de hoogmoderne multiculturele samenleving omschrijven. Door groepsverslaggeving van de observatieoefening pleinbezoek en de rondleiding met A'pen Avrechts, nemen de studenten het eigen functioneren en verantwoordelijkheidszin onder de loep. 7. De student kan economische ontwikkeling, consumentenbescherming en -gedrag, vraag-aanbod- en kredietsysteem toepassen, rekening houdend met budgettering. Bij de taak gezinsbudget en bankkrediet stellen de studenten hun eigen omgang met geld in vraag en reflecteren ze hun materiële verlangens voor de groep i.h.k.v. de meerkeuzemaatschappij. 8. De student kan de werking, doel en ondersteuning van het OCMW - K&G als hulpverleningsorganisaties kennen en a.d.h.v. cases kunnen linken. Stilstaan bij de opdracht kindermishandeling en incest, confronteert de student over de ernst van de verantwoordelijkheid van de mens als opvoeder en hun taak als leerkracht-opvoeder. (interactie en reflectie). 9. De student kan de houding van de leerkracht bij enkele deontologische en juridische aspecten van leerlingenbegeleiding in het gewoon secundair onderwijs kaderen. 10. De student als toekomstige leerkracht - opvoeder verdiept de student zich zelfstandig in de maatschappelijke problematiek en vindt hierbij de weg naar de voorziene hulpverleningsdiensten. Het opstellen van een draaiboek, biedt de studenten de kans verantwoordelijkheid op te nemen, samen te werken en te reflecteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- Kunnen samenwerken en verantwoordelijkheidszin hebben.
- Vaktechnisch: communicatieve, agogische, pedagogische en didactische kennis en vaardigheden 1 en 2 VK.
- ICT-vaardigheden.
- Erkenning en herkenning van maatschappelijke problematieken.
|
LEERINHOUDEN
|
- Liberale democratie - Mensenrechten.
- Welvaartstaat en sociale zekerheid - Het ziekenfonds.
- Pleinbezoek: Opdracht: Risicosamenleving/Veiligheid.
- Multiculturele samenleving: Vooroordelen en discriminatie: Wandeling in de stationsbuurt met stadsgids.
- Economie: De consument - consumentkrediet - Budgetteren.
- Hulpverleningsdiensten: Kind & Gezin - OCMW.
- Overlijden: Zelfmoordpreventie - Palliatieve zorg en cultuurverschillen bij begrafenisgebruiken.
- Deontologie: De leerkracht en zijn beroepscode.
- Mediagebruik.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijncursus MSV en bijlagen. BEC.
- Radio, kranten, video, internet.
- Welzijnsmagazines: o.a. Welliswaar/Brochures.
- Schoolbib.
- Informatie uitgegeven door de overheid.
- Onderwijsonderricht.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
13,25
|
practicum en oefeningen:
|
9
|
lesuren
|
09,93
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
11,04
|
studietijd buiten contacturen:
|
57.6
|
klokuren
|
63,58
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges.
- Werkcolleges: individuele en groepsopdrachten onder begeleiding.
- Groepsopdrachten.
- Zelfstudie: opzoekwerk hulpverleningsdiensten.
- Pleinbezoek.
- Stadswandeling met gids Antwerpen Avrechts: Verkenning stationsbuurt.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie en individuele opdrachten: 50%.
- Groepsopdrachten: 20%.
- Schriftelijk examen: 30%.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het schriftelijk examen kan hernomen worden. De overige punten blijven behouden.
|
|
| |
|