3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Vakspec.gew1 MO: deel1+studiebez/project |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30137 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
57 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
deze cursus is een integrale opdracht met het thema : "materialen inspireert".
Binnen deze module ontwerpen we, geven vorm, realiseren en presenteren we een mantel of vest.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnen realiseren.
- een inspiratieborm bepalen vanuit materiaal, zich hierover informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.
- bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m. milieu, ergonomie, IKZ.
- de creatie kunnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages,...
- de modetekening kunnen vertalen in een technische tekening.
- voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.
- het gebruikte materiaal kunnen ontleden naar grondstof, vervaardigingswijze, nabehandeling.
- tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen, kunnen doorlopen : a)bepalen van de vorm d.m.v. een patroon, moulage b)een patroon kunnen opstellen vanuit de visie van het leerplan TSO-BSO c)afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen d)gebruik van werkinstruciteformulier en deelstukstudie e)snijplan opstellen en werkstuk snijden f)het werkstuk realiseren en aanpassen aan de persoon g)het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
- Zowel het proces als het product leren evalueren.
- Opstellen van werkinstructieformulieren met autocad-modecad in samenwerking met IVOC
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
mode 1 en 2 VK
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
mode 1 en 2 VK
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moet bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
-
uitwerken van mantel of vest, inspiratiebron : materialen
-
ontwerpen van een collectie
-
tekenen van figurinnen, kledingstukken en details
-
bestuderen van basispatronen i.v.m mantel en vest
-
studie van raglan en kimono
-
de modelontleding opstellen
-
realiseren van het ontwerp : toile, deelstukstudies, prototype
-
aanpassen van kledingstuk aan de persoon
-
presenteren van het totaalconcept
-
evalueren van het proces, het product
-
realiseren van werkinstructieformulieren
-
bestuderen van materiaal, grondstof, verwerking
studiebezoeken:
de projectweek wordt georganiseerd in samenspraak met de studenten en bestaat uit een citytrip en workshops.
|
STUDIEMATERIAAL
|
handboek : R.Swolfs, M._P.De Man, M.-J.Gerits, Meer dan naald en draad
cursus : werkinstructie
cursus : studie mantel-vest, raglan-kimono
cursus : creatie - modetekenen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
17,95
|
practicum en oefeningen:
|
27
|
lesuren
|
17,31
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
99
|
klokuren
|
63,46
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie : 50 % - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk.
- examen : de studenten krijgen minstens 14 dagen op voorhand een opgave die ze moeten realiseren en mondeling verdedigen. 50%
- De taak moet tijdig ingeleverd worden, wil je kunnen deelnemen aan het examen.
- examen mode wordt afgelegd in januari
studiebezoeken:
- citytrip : specifieke taak: schriftelijke voorbereiding, gidsen in Milaan
- verslag van de workshops
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- de student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector voor de tweede zittijd
- permanente evaluatie : 50 % taken kunnen herwerkt worden tegen september
- examen : 50 %
studiebezoeken:
- onvolledige taken kunnen afgewerkt worden tegen de tweede examenperiode
|
|
| |
|