3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Voeding-verzorging |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Vakdidactiek |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00119 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
66 |
Totaal aantal contacturen: |
23 |
Totaal studietijd: |
68,64 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Naast de klassiekere lesrealisaties, gerealiseerd in het 1ste en 2de jaar van de lerarenopleiding, is in Vakdidactiek van het 3de jaar plaats gemaakt tot het bespreken, realiseren en inoefenen van didactische experimenten. Deze omvatten o.a.: Specifieke leerplanstudie en inzichten in de organisatie van de geïntegreerde proef en het informatief project van de 3de graad, uitstippelen van een studiebezoek en het creatief omgaan met het complex van didactische activiteiten. Het in groep uitwerken van een Integrale Opdracht voor de 3de graad TSO maakt dat de studenten zich in deze materie kunnen vervolmaken.
Inoefening in het opstellen van een vorderingsjaarplan a.d.h.v. leerplannen, ter voorbereiding van hun professioneel kunnen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student denkt en handelt, tijdens lesrealisaties voor de eigen klasgroep, flexibel. 2. De student neemt zijn/haar verantwoordelijkheid op tijdens didactische experimenten en gaat bij de evaluatie respectvol om met zijn/haar medestudenten. 3. De student geeft tijdens typelessen verbale terugkoppeling aan medestudenten m.b.t. zowel technisch didactische aspecten als verbaal en non-verbaal gedrag. 4. De student werkt in kleine groepjes een lesvoorbereiding uit en realiseert deze voor de eigen klasgroep. 5. De student stelt zich binnen de klasgroep empathisch en open op en draagt zorg voor de medestudenten. 6. De student moet communicatief zijn (cfr. lesvoorbereiding) maar ook tijdens de mondelinge lesrealisatie. 7. De student heeft inzicht in leerplannen TSO en BSO voor vakgebied VV. 8. De student oefent vooropgestelde leerdoelen van het 2de jaar verder in, toegepast op lesonderwerpen uit de 1ste, 2de en 3de graad TSO en BSO van het S.O., BUSO en Sociale Promotie (diversiteit). 9. De student experimenteert met 'nieuwe' didactische werkvormen en werkt hierbij emanciperend. 10. De student werkt creatief met het complex van didactische activiteiten en presenteert het resultaat van zijn/ haar creatief denken mondeling voor de klasgroep. 11. De student bereidt stageopdrachten voor en past zijn vakdidactische kennis toe tijdens stagemomenten. 12. De student diept een fictief uurrooster VV uit en geeft toelichting a.d.h. van de leerplannen (samenvattend).
13.De student werkt in groep zowel een IO als een vorderingsjaarplan uit.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Bereikte leerdoelen van vakdidactiek en pedagogische stages 2 VK .
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De cursus is opgebouwd uit 3 delen:
* 1.Leerplanstudie: lessentabellen en vakinhouden 3 de graad TSO. * 2.Ontwikkelen van didactische creativiteit en persoonlijke leraarstijl. * 3.Organisatie GIP.
- *4. Organisatie IO/IP.
- *5. Organisatie studieuitstap.
- *6. Opdrachten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijncursus aangevuld met eigen nota's.
- logboek.
- Leerplannen 1ste – 2de –3de TSO en BSO voor het vakgebied voeding verzorging VVKSO, OVSG en Gemeenschapsonderwijs.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
18
|
lesuren
|
21,69
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
04,82
|
studietijd buiten contacturen:
|
60
|
klokuren
|
72,29
|
Verdere toelichting:
- Sommige delen van de cursus worden d.m.v. praktijkvoorbeelden en leergesprekken overgebracht, andere delen worden d.m.v. opdrachten individueel of in kleine groepjes uitgewerkt, ingeoefend en / of mondeling gepresenteerd.
- De leerplannen worden a.d.h. van kleine opdrachten en via interactief onderwijs, groepswerk en groepsleren bestudeerd.
- A.d.h. van videoregistratie en lesobservatieformulieren krijgt de student verbale terugkoppelling op zijn/haar leraarstijl.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- -->gewicht 2 (voeding-verzorging) vormt 66% van de punten van vakdidactiek; het vak van gewicht 1 (biologie, TTO) maken 34% van de punten uit.
- Permanente evaluatie : 50 % .
- Geïntegreerd jaarexamen : 50 % d.w.z. student werkt een fictief uurrooster voor vakspecialiteit VV en gewicht 1 samen uit en verdedigt zich voor een jury (lectoren en stagementoren).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Permanente evaluatie: punten blijven behouden : 50 %.
- Geïntegreerd jaarexamen : 50% : student krijgt een nieuw fictief uurrooster en verdedigt zich voor een jury van lectoren en stagementoren.
|
|
| |
|