ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Pedagogische stage : 9 weken
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00122
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: S:2
Aantal studiepunten: 17
Wegingscoëfficient: 17
Totaal aantal contacturen: 0
Totaal studietijd: 442
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING

De pedagogische stage valt dit jaar volledig in het tweede semester en is gegroepeerd in verschillende blokstages waarbij van de studenten een grote zelfstandigheid gevraagd wordt. De studenten doorlopen een blokstage van 3 weken voor gewicht 2, 2 weken voor gewicht 1 en 2 weken voor het BuSO (of 1 week BuSO en 1 week Sociale Promotie). De studenten experimenteren tijdens de verschillende stages actief met het onderwerp van hun portfolio. In de blokstages van G2 en G1 worden de studenten minimaal één maal bezocht door de stagebegeleider vanuit de Plantijnhogeschool. De stage in het BuSO is een volledig zelfstandige stage. De studenten worden dan niet bezocht. Zij verdiepen zich in de inhouden van de derde graad voor gewicht 2. Op didactisch vlak tonen zij dat ze interactieve werkvormen kunnen hanteren en gepast kunnen differentiëren in functie van de beginsituatie.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- De student weet zich zowel op administratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief als persoonsgebonden vlak te profileren als een adequate leerkracht

- de student profileert zich als een volwaardig lid van een team


 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Geslaagd voor het tweede opleidingsjaar.

 

 

 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

regelmatige student tijdens het derde opleidingsjaar

pedagogische stages van het eerste en tweede opleidingsjaar


Andere begincompetenties
bereidheid om te reflecteren en het eigen functioneren bij te sturen
LEERINHOUDEN
  • Het realiseren van een zelfstandige opdracht over meerdere weken voor de gewichten 1 en 2, in de eerste, de tweede en de derde graad, in het TSO, BSO en/of ASO.
  • Het realiseren van een zelfstandige opdracht in het BUSO of het OSP.
  • Portfolio-onderwerp wordt tijdens de verschillende stages uitgeprobeerd.

STUDIEMATERIAAL
  • Basiscursussen uit de opleiding gelden als bronnenmateriaal.
  • Behandelde leerinhouden van het derde opleidingsjaar.
  • Leerplannen en eindtermen.
  • Handboeken en leerlingenteksten.
  • Vakliteratuur.
  • Observatieopdrachten.
  • Leerpunten aangereikt door mentoren en stagebegeleiders.
  • Eigen reflecties.
  • Theoretische achtergronden rond het portfolio-onderwerp.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

442

 klokuren

  100,00

Verdere toelichting:
  • Voor details: zie stagevademecum.
  • 4 weken stage gewicht 2, eerste, tweede en derde graad.
  • 3 weken stage gewicht 1.
  • 2 weken stage in het BUSO of het onderwijs voor sociale promotie.
  • Observatieopdrachten.
  • Reflectieopdrachten
  • Buiten-klas-activiteiten

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Beoordelingsprocedure en -criteria zie stagevademecum.
  • Stageperiode 1 (45%).
  • Stageperiode 2 (40%).
  • Stage BUSO/OSP (15%).
  • Er mag geen onvoldoende gescoord worden op één van de volgende items: administratie, leerbevorderend, taakgebonden, interactief en persoonsgebonden gedrag.
  • Breekpunten moeten verworven zijn.
  • Voor opgegeven aandachtspunten heeft de student nieuwe vaardigheden verworven.

tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
Geen herkansing mogelijk.