3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Vakkenstage (gewicht 2): 2 weken |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30114 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
80 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens deze genuanceerde Vakkenstage in de verschillende domeinen van het vakgebied Voeding-Verzorging, met name het ziekenhuis, het kinderdagverblijf en het rust-en verzorgingstehuis, kan je ervaring van onschatbare waarde opdoen. Bedenk hierbij dat dit het latere werkveld van je toekomstige leerlingen wordt. Deze werkelijkheidservaring sterkt, naast praktijk, kennis en inzicht, ook je maatschappelijke, sociale vaardigheden en betrokkenheid aan.
De studenten Mode krijgen de mogelijkheid om in de textielsector bedrijfsstage te ervaren. Dit in samenspraak met de lector.
Via een geleide opdracht verwerf je inzicht, kennis en practische ervaring die je op een creatieve wijze bundelt in je opdrachtenbundel.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Deze stage wordt door de studenten in samenspraak met het personeel in het ziekenhuis, het kinderdagverblijf en het rust-en verzorgingstehuis zelf georganiseerd. Aan de hand van de doelstellingen die ze moeten bereiken maken ze een organisatieplanning op om alle diensten te kunnen analyseren en om hierrond een gedetailleerd werkstuk te maken. Ze onderzoeken welke nieuwe producten en machines in het ziekenhuis gebruikt worden.
-
In de vakkenstage jonge en oudere zorgvrager ziet de student verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de uitwerking van de opdracht. De student maakt hierbij gebruik van verschillende overlegvormen binnen het equipe.
-
De student staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied en kan flexibel optreden in verschillende situaties.
-
De student kan kritisch denken, ontwikkelt verantwoordelijkheidszin bij het observeren en analyseren en toont engagement bij het realiseren van de opdracht.
-
De student neemt verantwoordelijkheid op binnen de grenzen van de eigen bevoegdheden en die van het team, in de relatie tot de zorgvrager en zijn omgeving.
- De student heeft aandacht en begrip voor de behoeften en wensen van de zorgvrager.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
Informatie opdoen, bijleren en verdiepen over onderwerpen uit verzorging, voeding.
-
De studenten gaan gedurende 2 weken in een ziekenhuis, kinderdagverblijf en RVT of op buitenlandse stage. De keuze gebeurt in samenspraak met de lectoren.
-
In overleg met de vaklectoren wordt vooral gekeken op welke gebieden de student zich nog moet bijschaven. In samenspraak met de student wordt een eigen leerweg gezocht.
-
Voor de ziekenhuisstage ligt de nadruk op de organisatie van een groothuishouding. De studenten bekijken het werk samen met het hoofd van de onderhoudsdienst, hoe het werk georganiseerd wordt, niet alleen het onderhoud van gebouwen en kamers maar ook operatiekwartieren, linnenonderhoud.
-
Voor de stage in een kinderdagverblijf en RVT ligt de klemtoon op kennis en inzicht verwerven van het werkterrein van de leerlingen van de 3de graad BSO en op kwaliteitsvolle totaalzorg (sociale vaardigheden, ontwikkeling kind en oudere, animatie en expressie). De aandacht wordt ook gevestigd op de woon- en leefomgeving, veiligheid, comfort, relatievorming, zorgplan en werkschema en teamwerk.
- Studenten die op internationale stage gaan kunnen les geven in scholen of cursussen volgen in het buitenland. Zij zijn vrijgesteld van deze vakkenstage.
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Materiaal ter plaatse: ziekenhuis, kinderdagverblijf, RVT, kledingbedrijf,
-
Stagevademecum
-
Opdrachtenbundel
- Cursus 3VK Verzorging practicum deel II
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
52
|
lesuren
|
53,06
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
lesuren
|
20,41
|
studietijd buiten contacturen:
|
18
|
klokuren
|
18,37
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
20 % : evaluatie door de stageplaats ziekenhuis
-
20 % : evaluatie door de stageplaats kind (10%) en oudere (10%)
-
30 % : opdrachtenbundel kind (15%) en RVT (15%)
-
30 % : stageverslag ziekenhuis (de criteria zijn beschreven in een bundel)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Nieuwe opdracht
|
|
| |
|