|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.
De vakdidactiek voor biologie heeft zijn eigen kenmerken. Daarom is het nodig technieken aan te leren die specifiek zijn voor dit vak.
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
zich de nodige vaardigheden eigen te maken om in het secundair onderwijs de lessen biologie te geven door middel van lessen, practica, uitstappen e.d.
-
een biologieles goed kunnen voorbereiden en geven
-
de materiële inrichting en het beheer van een biologielokaal begrijpen
- een jaarplan biologie kunnen opstellen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
kennis van de vakdidactiek biologie uit het 1ste en 2de jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
het voorbereiden van een biologieles
-
de materiële inrichting en het beheer van een biologielokaal
-
overzicht van de verschillende leerplannen biologie
- proeven biologie die in het secundair onderwijs aan bod komen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
cursus 'vakdidactiek biologie' - Rob Asselberg
-
boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a.(2002)
-
boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a.(1999)
-
anatomische modellen
-
geconserveerde dieren en skeletten
- wandplaten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
5
|
lesuren
|
17,24
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
lesuren
|
20,69
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
17
|
klokuren
|
58,62
|
Verdere toelichting:
-
hoorcolleges
- zelf een biologieles geven voor de klasgroep
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijk
|