3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Projectweken: gewicht 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30140 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
37 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty De Ridder Ingrid Seghers Annemie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Integraal leren werken, via het thema wijn, komt uitgebreid aan bod in de projectweken gewicht 2 Voeding-Verzorging.
Er wordt via een studiewijzer zelfstandig in groep gewerkt. De bundeling van de opgezochte, geselecteerde informatie en documentatie wordt gepresenteerd en voorgelegd.
Van wijnstok tot het bereidingsproces, tot wijndegustatie en etiquette, koken met wijn, verdieping in de chemische achtergrond van wijn, ..., verkent de student de complexe wereld van wijn.
Een uitstap in een wijnstreek, waar het aangenaam vertoeven is, staat ook op het programma.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student neemt zijn/haar verantwoordelijkheid op m.b.t. de georganiseerde sponsoractie.
- De student staat open voor actieve en opbouwende inbreng van medestudenten.
- De student zet zich in om de teamopdracht te realiseren.
- De student is kritisch op het eigen handelen en neemt initiatief tot bijsturing.
- De student stelt zich tijdens groepsleren assertief, empathisch en open op.
- De student werkt de studiewijzer samen uit (in team).
- De student presenteert het resultaat van de teamopdracht schriftelijk in een neerslag volgens de CAVIA-normen en mondeling tijdens de wijnverkenning.
- De student verzamelt, selecteert en verwerkt de gevonden info m.b.v. de zevensprong.
- De student interesseert zich voor nieuwe ontwikkelingen i.v.m. wijn.
- De student werkt de studiewijzer op een creatieve wijze uit.
- De student organiseert in team een sponsoractie en de wijnproeverij.
- De student organiseert de ontvangst van een groep 6de jaars lln. voor de wijnpresentatie.
- De student verwerft kennis en vaardigheden rond wijn.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Ondersteunende vakken: voeding, verzorging en wetenschappen
|
Andere begincompetenties
|
Kunnen werken met een studiewijzer. Kunnen werken met Blackboard.
|
LEERINHOUDEN
|
- bereidingsproces van wijn
- veel gebruikte druivensoorten
- vorm van wijnflessen
- etiketanalyse
- wijndegustatie
- organisatie van sponsoractie en wijnproeverij
- suikergehalte in wijn bepalen
- gerechten met wijn bereid en een creatief werkstuk rond thema 'wijn' realiseren
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Studiewijzer
- Boeken, video's en DVD's liggen ter beschikking in de schoolbib
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
5
|
lesuren
|
05,88
|
practicum en oefeningen:
|
5
|
lesuren
|
05,88
|
vormen van groepsleren:
|
25
|
lesuren
|
29,41
|
studietijd buiten contacturen:
|
48
|
klokuren
|
56,47
|
Verdere toelichting:
Andere contact- en begeleidingsuren: 5
- probleemgestuurd onderwijs
- practica
- studiereis
- gastspreker voor de wijndegustatie
- sponsoractie
- groepsleren
- teamwerkwijnverkenning met voorstelling aan genodigden
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
De productevaluatie 50 % bestaat uit:
- 10% chemie (team)
- 10% wijnavond (team)
- 10% creatief werkstuk (team)
- 10% Bb-quiz (individueel)
- 10% Koken met wijn (individueel)
De procesevaluatie 50 % bestaat uit:
- 25 % mentor (team)
- 10% sponsoractie (team)
- 5 % zelfevaluatie (individueel)
- 10 % inzet (individueel)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Geen herkansing mogelijk.
|
|
| |
|