3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Verzorging: practicum |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Verzorging |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30141 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
60 |
Totaal aantal contacturen: |
50 |
Totaal studietijd: |
109,2 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het derde jaar wordt voornamelijk gewerkt rond specifieke doelgroepen, nl. het kind en de oudere. Via leerrijke demonstratielessen, studieuitstappen, gastcolleges, zelfstandig opzoekwerk, ..., bereid jij je voor op het verwerven van kennis en inzicht, ter voorbereiding van het begeleiden van je leerlingen in de 3de graad BSO op hun verschillende stageplaatsen.
In practicum verzorging worden de verzorgende noden van deze doelgroepen ingeoefend. Woning-interieur-textielzorg,creatieve en functionele werkstukjes, bloemschikken. In het theoretisch gedeelte verwerf je kennis en techniek rond een aangepast zorgproces voor jonge kinderen en bejaarden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Door toepassingen rond zorgproces op textielstukken machinaal en manueel wassen, kastklaar maken en/of ontvlekken en/of opfrissen/oppersen wordt de student getraind in het kunnen samenwerken, in verantwoordelijkheid nemen en het reflecteren van bekomen resultaten.
-
De student heeft inzicht in het chemisch reinigen en past de techniek hiervoor toe op het waterdicht maken/ontvlekken van regenkledij. ( zie 1: training, dril)
-
De student past specifieke onderhoudstechnieken toe op natuurlijke grondstoffen en synthetisch materiaal en kiest hierbij het juiste onderhoudsmiddel. (zie 1: training,dril)
-
De student ontdekt, ontwikkelt en uit creativiteit in een decoratief, functioneel werkstukje i.f.v. de doelgroep en de beschikbare kostprijs. In het zelfstandig op zoek gaan naar ontwerpen neemt de student verantwoordelijkheid op en reflecteert nadien op het bekomen resultaat.
- De student verwerft kennis en techniek rond een aangepast zorgproces voor jonge kinderen en bejaarden m.b.t. lichaamsverzorging, eten en drinken, bewegen en rust, veiligheid en comfort, inrichting leefomgeving. De student verdiept zich zelfstandig in de leerinhoud van het vakgebied verzorging voor de lln. van de 3de graad Verzorging. De vakkenstage kind en oudere is bij uitstek de kans om zich hierin te kunnen verdiepen en te vervolmaken (vakoverschrijding)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Vaktechnische vaardigheden en kennis uit 1 en 2 VK
- Vakervaring opgedaan tijdens de stages
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- Kunnen samenwerken en zelfstandig taken uitvoeren
- ICT-vaardigheden
|
LEERINHOUDEN
|
Belang verzorgend beroep bij kinderzorg en bejaardenhulp Zwangerschap, geboorte, de pasgeborene, de baby, de peuter, de kleuter, het ouderschap, typische kinder- en ouderdomsziekten Kind en oudere: verzorgingstechnieken, leef-woon- en speelomgeving, veiligheid, comfort, kinderkamer Textielzorg: Handwas: zijden of kunstzijden sjaal en fijne textielvezels. Machinewas: 30° tot 90° C. Chemisch reinigen: Waterdicht maken van paraplu of regenjas. Gebruik droogtrommel. Strijken: Roulement en driloefeningen: platte stukken, kledingsstukken, opfrissen/oppersen Onderhoud woonomgeving: natuurlijke en synthetische materialen Creatie - decoratie - sfeer - en kleurtoepassingen: bloemschikken, kamerplanten, uitvoeren creatieve/functionele werkstukjes - Observatie kraamafdeling ziekenhuis + De Kraamvogel / bezoek RVT
|
STUDIEMATERIAAL
|
| Plantijncursus 1/2/3 VK Leren Huishouden A. Schollaert, 1996, Acco Specifieke zorg voor kindjes en ouderen, Bockstaele en Piens, Wolters Plantin, 2006 Schoolbib. Ter beschikking gestelde leer- en werkboeken 1001 ideeën 1 tips Test Aankoop 2002 Creatieve tijdschriften en vaktijdschriften Brochures Kind en Gezin Onderwijsonderricht - Leerplannen 3de graad TSO - BSO Verzorging
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
17
|
lesuren
|
34,00
|
practicum en oefeningen:
|
17
|
lesuren
|
34,00
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
20,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
|
klokuren
|
00,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Aanwezigheid tijdens de practica is een vereiste om te kunnen deelnemen aan zowel het theoretisch als praktisch examen.
-
Permanente evaluatie practicum, samen met individuele opdrachten: 30%
-
Evaluatie groepsopdrachten + groepsmap: 15%
-
Jaaropdracht: 20%
-
Theoretisch partieel examen: 15%
- Praktisch examen (juni): 20%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|