ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Communicatieve en agogische vaardigheden
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 3VV01
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 35
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Jonghe Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

Binnen dit cursusaanbod in het derde jaar gaan we inhoudelijk dieper in op een aantal communicatieve en agogische vaardigheden die aansluiten bij de concrete praktijkbeleving van toekomstig leerkracht.

Het is de betrachting om een positief en kritisch ingestelde attitude te ontwikkelen over een aantal concrete thema's , van het gekende competentiemodel van de leerkracht, die aan bod zullen komen,.

De einddoelstelling zal erin bestaan om vanuit de bespreking in de klas, cursustekst en de verdieping via het bestuderen van wetenschappelijke teksten, krantenartikels alsook het bekijken van videofragmenten te komen tot een verantwoorde en ethische attitude van toekomstig leerkracht.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

1. De student is oprecht en integer in z'n handelen en biedt voldoende standvastigheid in moeilijke situaties doordat hij/zij de vaardigheden tot oplossingsgericht werken kent.
2. De student leert empathisch te werken en heeft voldoende inzicht en reflectie op z'n persoonlijk handelen.
3. De student ziet het verband tussen leerinhouden en maatschappelijke gebeurtenissen, in authentieke situaties en kan zo 'vakoverschrijdend' te werk gaan.
4. De student kan in team werken, met respect interacties aangaan waarbij tevens de interculturele communicatie verbetert
5. De  student is in staat om in overleg een positief leefklimaat tecreëren voor de leerlingen in klasverband en op school.De ondersteunende kennis omvat groepsdynamische en interactieprocessen en de eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor sociale vaardigheden.
6. De student is in staat om door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voor te bereiden.
7.De student is in staat om actuele maatschappelijke ontwikkelingen te hanteren in een pedagogische context.
8. De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
9. De student is in staat om met ouders en verzorgers in dialoog te treden over opvoeding en onderwijs.
10. De student is in staat om te overleggen en samen tewerken binnen het schoolteam.
11.De student is in staat om de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in team bespreekbaar te maken.
12.De student is in staat zich te documenteren overde eigen rechtspositie en die van de leerlingen.
13.De student is in staat om contacten te leggen, te communiceren en samen te werken met externe situaties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
14.De student is in staat om actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen te identificeren en kritisch te benaderen.

 


 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
De verworven competenties uit de cursus communicatieve vaardigheden van het tweede jaar.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
De cursus communicatieve en agogische vaardigheden van het 2° jaar met succes beëindigd hebben.
Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • Relatie leerkracht-leerling.
  • Relatie leerkracht/ouders-opvoeders.
  • Basishouding/attitude van de leerkracht
  • Communicatieprincipes/ taal/ gespreksvoering (vervolg).
  • Soorten gesprekken.
  • Oudercontact
  • Interculturele communicatie.
  • Negatief klasgedrag / oplossingsstratiegieën.
  • Teamwerking.
  • Persoonlijkheid/ zelfbeeld-zelfbeschikking-zelfhandhaving-zelfcontrole.
  • Gedragsproblemen bij jongeren/erkenning/aanpak.
  • De 'omgeving' van de leerling.
  • Actuele, maatschappelijke problemen bij jongeren.
  • Rechtspositie van de minderjarige/ Kinderrechten in de klas.
  • Wetgeving en beleidstendenzen
  • Vernieuwingen

STUDIEMATERIAAL

Cursus met essentie hoorcolleges en aanvullende, ondersteunende wetenschappelijke teksten.

De getoonde videofragmenten moeten gekend zijn.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

33

 lesuren

  38,82

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

50

 klokuren

  58,82

Verdere toelichting:
  • Interactieve hoorcolleges.
  • Praktijkvoorbeelden-toepassingen via videodocumentaires.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Schriftelijk examen op 100 % van de punten.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,35

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen op 100% van de punten.