ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Pedagogische wetenschappen
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 3VV04
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 38
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Ihmsen Hans


 

KORTE OMSCHRIJVING

Om je weg te vinden in het onderwijslandschap komen in het derde jaar verschillende topics over onderwijsorganisatie, onderwijsbeleid en de rechten en plichten van een leerkracht aan bod. Het hele pakket bereidt je op een directe en praktische manier voor op de onderwijspraktijk die buiten het eigenlijke lesgeven valt. De contactmomenten staan in het teken van een constant begeleiden en remediëren van de opdrachten en het verduidelijken van bepaalde inhouden.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    1. De student kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren (bijhouden van leerlingengegevens, evluatiegegevens, klasseraad,…).
    2. De student kan de resultaten van onderwijsonderzoek beoordelen.
    3. De student kan participeren aan samenwerkingsstructuren: Klasseraad, graadwerkgroepen, vakwerkgroepen.
    4. De student kan zich documenteren over de eigen rechtszekerheid: plichten en rechten van de leraar, loopbaan en bezoldiging, verloven, ziekten en ongevallen, aansprakelijkheid.
    5. De student kan reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats in de samenleving: Geschiedenis van het algemeen secundair onderwijs en het technisch onderwijs, organisatie van het secundair onderwijs, organisatie van het BUSO.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    Kennis van de pedagogische wetenschappen uit het 1e en 2e opleidingsjaar en ervaring uit de pedagogische stages.

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
    • De staatshervorming
    • Het schoolpact
    • Structuur van het onderwijs
    • CLB
    • Inrichtende macht
    • leerplicht
    • participatie
    • De plichten van de leerkracht
    • Verboden praktijken op school
    • Verplichtingen t.g.v. netgebonden reglementen
    • GOK
    • Het schoolreglement
    • De klasseraad
    • Inspectie en begeleidingsdiensten

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus pedagogische wetenschapen 3 vk, Hans Ihmsen.
    • Tijdschrift Klasse.
    • Onderwijs.vlaanderen.be.
    • Publicaties Vlaamse Gemeenschap, departement onderwijs.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    12

     lesuren

      10,43

    practicum en oefeningen:

    22

     lesuren

      19,13

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    77

     klokuren

      66,96

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges.
    • Opdrachten en oefeningen.
    • Individueel werk.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Medewerking in de klas (10%).
    • Mondeling examen (45%).
    • 10 opdrachten (45%).

    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     03,48

    Tweede examenperiode
    Schriftelijk examen (90%). Punten op medewerking in de klas blijven behouden (10%).