3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Pedagogische wetenschappen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3VV04 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
38 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Ihmsen Hans
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om je weg te vinden in het onderwijslandschap komen in het derde jaar verschillende topics over onderwijsorganisatie, onderwijsbeleid en de rechten en plichten van een leerkracht aan bod. Het hele pakket bereidt je op een directe en praktische manier voor op de onderwijspraktijk die buiten het eigenlijke lesgeven valt. De contactmomenten staan in het teken van een constant begeleiden en remediëren van de opdrachten en het verduidelijken van bepaalde inhouden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren (bijhouden van leerlingengegevens, evluatiegegevens, klasseraad,…). 2. De student kan de resultaten van onderwijsonderzoek beoordelen. 3. De student kan participeren aan samenwerkingsstructuren: Klasseraad, graadwerkgroepen, vakwerkgroepen. 4. De student kan zich documenteren over de eigen rechtszekerheid: plichten en rechten van de leraar, loopbaan en bezoldiging, verloven, ziekten en ongevallen, aansprakelijkheid. 5. De student kan reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats in de samenleving: Geschiedenis van het algemeen secundair onderwijs en het technisch onderwijs, organisatie van het secundair onderwijs, organisatie van het BUSO.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Kennis van de pedagogische wetenschappen uit het 1e en 2e opleidingsjaar en ervaring uit de pedagogische stages.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De staatshervorming
- Het schoolpact
- Structuur van het onderwijs
- CLB
- Inrichtende macht
- leerplicht
- participatie
- De plichten van de leerkracht
- Verboden praktijken op school
- Verplichtingen t.g.v. netgebonden reglementen
- GOK
- Het schoolreglement
- De klasseraad
- Inspectie en begeleidingsdiensten
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus pedagogische wetenschapen 3 vk, Hans Ihmsen.
- Tijdschrift Klasse.
- Onderwijs.vlaanderen.be.
- Publicaties Vlaamse Gemeenschap, departement onderwijs.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
10,43
|
practicum en oefeningen:
|
22
|
lesuren
|
19,13
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
77
|
klokuren
|
66,96
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges.
- Opdrachten en oefeningen.
- Individueel werk.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Medewerking in de klas (10%).
- Mondeling examen (45%).
- 10 opdrachten (45%).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen (90%). Punten op medewerking in de klas blijven behouden (10%).
|
|
| |
|