ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Portfolio
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 3VV27
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 10
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Jonghe Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING
De student kiest een thema uit één van de gekende basiscompetenties van de lerarenopleiding welke gekoppeld wordt aan een leerbevorderende competentie.De concrete leservaring en gedane zelfreflecties tijdens de stage van het derde jaar nemen hierbij een centrale plaats in. De student stelt op een creatieve wijze, na theoretische verdieping van het onderwerp via opzoekwerk van wetenschappelijke bronnen een dossier samen waarbij de competentie-groeiontwikkeling mooi volgbaar wordt. Dit project zal tesamen met een toegepast  creatief didactisch werkstuk  van het uitgewerkt thema mondeling verdedigd worden voor een jury-deskundigen en collega's studenten .

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
1. De student geeft reflectie van een persoonlijk proces qua leerinhouden en attitudes/ evolutieverslag van de persoonlijke groei via gemaakte reflecties tijdens de stage en de studieloopbaan.
2. De student kan een planning opmaken/ tijdschema naleven.
3. De student kan onberispelijk schriftelijk verslag maken en een vlotte, assertieve mondelinge verdediging houden.
4. De student kan actueel, vernieuwend en creatief werken.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • De stage van het tweede jaar met goed gevolg afgelegd.
  • De verschillende competenties van de lerarenopleiding dienen reeds voldoende aanwezig te zijn, met name het persoonsgebonden gedrag, het interactief gedrag, het taakgebonden gedrag (algemeen en vaktechnisch), het leerbevorderend gedrag.
  • In de portfolio komt dit alles tot een geïntegreerd geheel.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  •  De stage van het derde jaar met goed gevolg afgelegd hebben.
  •  De portfolio is gelinkt aan de praktijkstage van het derde jaar.
  •  De gevraagde reflectieverslagen dienen te komen uit het derde jaar praktijkstage.

 


Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • Theorie portfolio.
  • Verdieping van de specifieke opdracht naar de keuze van de competenties.
  • Bronnenonderzoek.
  • Leerproces over 'Reflecteren'
  • Reflectieverslagen leren opmaken
  • Creatieve-kunstzinnige Lay-out opmaken
  • Wetenschappelijke bronnen citeren.
  • Het maken van een verzorgde, schriftelijke neerslag met bijzondere aandacht voor spelling.
  • Mondelinge presentatie.

STUDIEMATERIAAL
  • Boek: Meeus, W., Van Looy, L., Portfolio zonder blozen, Garant, Antwerpen, 2005.
  • Basistekst-opdracht: 'portfolio in de lerarenopleiding'.
  • Wetenschappelijke tekst over "Hoe reflecteren en het opmaken van een reflectieverslag"

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

9

 lesuren

  08,49

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

96

 klokuren

  90,57

Verdere toelichting:
  • Interactieve hoorcolleges.
  • Bibliotheekbezoek.
  • Individuele begeleidingsmomenten.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Evaluatie door een jury van de portfolio
  • Holistische benadering van de schriftelijke neerslag en de mondelinge presentatie met voorstelling van het toegepaste didactisch werkstuk.
  • De portfolio wordt in juni naar voor gebracht
  • Voor 100% van de punten

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 00,94

Tweede examenperiode
  • Wanneer de portfolio ontoereikend wordt geacht in de eerste examenperiode krijgt de student een concrete, specifieke opdracht om een onvoldoende uitgewerkt onderdeel van de portfolio opnieuw te behandelen.