1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Projectweken |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Projecten periode 1 |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10118 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
72 |
Totaal aantal contacturen: |
35 |
Totaal studietijd: |
56,16 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Vlaslaer Veerle
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens de projectweken voer je in projectgroep één of twee opdrachten uit. Een lector staat in voor de begeleiding. Door intensief in groep te werken verdiep je niet alleen jouw kennis uit de lesweken maar verwerf je bovendien bijkomende competenties zoals werken in teamverband, verwerven en werken van informatie, rapporteren. Het onderwerp van het project komt uit het werkveld en sluit aan bij de inhoud van de periode. Dit project is opgebouwd rond een casus en omvat de berekening van de energiebehoefte en de voedingswaarde van een maaltijd. We toetsen de resultaten aan de aanbevelingen van NRV. Tijdens dit eerste project besteden we extra aandacht aan het leren werken in team en het planmatig aanpakken van een probleem.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
- VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
- VD209 Kunnen functioneren in teamverband
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan de energiebehoeften voor een casus opstellen. 2. De student kan een receptuur uitwerken. 3. De student kan organoleptisch onderzoek uitvoeren. 4. De student kan lekker koken. 5. De student kan bevindingen van het team rapporteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
alle opleidingsonderdelen en/of componenten van de lesweken van periode 1
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
|
LEERINHOUDEN
|
- Berekenen energiebehoeften van een casus.
- Berekenen voedingswaarde etiket van een dagmenu.
- Bereiden van een opgegeven gerecht (receptuur, ingrediëntenlijst opstellen).
- Organoleptisch onderzoek.
- Voedingsaanbevelingen NRV .
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Het algemene cgo-boek (methodiek aanpak project).
- Periodeboek 1 (handleiding project).
- Alle studiemateriaal uit periode 1.
- Informatiemateriaal in de bib.
- Informatiemateriaal via internet.
- Blackboard.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
33
|
lesuren
|
56,90
|
studietijd buiten contacturen:
|
23
|
klokuren
|
39,66
|
Verdere toelichting:
- Groepsleren: de projectgroep voert de opdracht uit volgens de methodiek aanpak project (algemene cgo-boek) onder begeleiding van een tutor .
- Drie door tutor begeleide projectgroepbijeenkomsten.
- Andere begeleidingsmomenten: projectgroep kan contact opnemen met de eigen tutor of met de (vooraf opgegeven) vaklector via e-mail .
- Reflectie door de projectgroep (onder begeleiding van tutor).
- Klassikale bespreking (met feedback) van de resultaten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 1) evaluatie van het 'groepsproces' (25% van de punten)
* criteria - gevolgde methodiek - teamwerkplan - stappenplan om tot product te komen (doelstellingen, bijsturen plan) - overeenstemming tussen planning en realisatie - taakverdeling - uitvoering taken - verwerven van nieuwe kennis (oa voldoende diepgaand opzoekwerk) - vergadertechniek - omgaan met feedback middelen - projectmap (inhoud: zie instructies algemene cgo-boek) - opvolging door tutor - reflectievergadering - procesassessment (formulier periode 1)
- 2) evaluatie van het 'groepsproduct' (25% van de punten)
- uitwerking van teksten, verslagen, grafieken, … met Word en Excel - verslag van alle uitgevoerde berekeningen (berekeningen met Nubel dienen niet in Word of Excel overgetikt te worden) - ingrediëntenlijst, receptenfiche en foto van de zelf bereide warme maaltijd - voedingswaarde etiket van eigen gerecht (per 100g en per portie) - vergelijking voedingswaarde etiket eigen gerecht en kant en klare maaltijd (per 100g en per portie) - organoleptische evaluatie van beide warme maaltijden (statistische vergelijking van de individueel ingevulde fiches) - aanbeveling voor de casus van de beste keuze maaltijdpatroon
criteria - correctheid van de berekeningen, etiketten, organoleptische fiche - indeling en volledigheid van de projectmap - uitvoering en resultaat van de kookopdracht middelen projectmap: beoordeling door de tutor en de projectverantwoordelijke lectoren (vergelijking met re resultaten van de andere groepen) * kookopdracht: beoordeling van resultaat door aanwezige lector(en)
- 3) evalutatie van de individuele bijdrage (25% van de punten)
criteria - aanwezigheid tijdens projectgroepbijeenkomsten - actieve inbreng - verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden - constructieve omgang - uitvoeren van taken - nakomen van afspraken - communicatieve aspecten - omgaan met feedback middelen - individuele bijdragen aan projectmap (individuele werkplannen, portfolio) - reflectievergadering - 180°feedback: assessment (formulier periode 1) door peers en tutor
- 4) evaluatie van de tijdens de projectweken veworven cognitieve vaardigheden (25% van de punten)
criteria correct uitvoeren van alle berekeningen in de context van energiebehoeften middelen - individuele, schriftelijke toets met oefeningen over opstellen van ingrediëntenlijsten, voedingswaarde etiketten en eenvoudige aanbevelingen
- Afspraak: een student die één van de vier beoordelingsniveaus mist (bvb. afwezigheid op de toets) behaalt voor dit deel een A en krijgt dus de beoordeling A (afwezig) voor het opleidingsonderdeel ‘projecten periode 1’
studenten die om ernstige redenen een deel van de projectuitwerking missen, krijgen een individuele regeling (opleidingscoördinator)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- De individuele toets wordt hernomen: deze vragen maken deel uit van de integratieve toets INT3-1 (samenstellen gezonde maaltijd en voedingsvoorlichtingsmodellen).
- De andere punten worden overgenomen.
|
|
| |
|