1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Voedingsleer |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Voedingswetenschappen - deel I |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10124 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
40 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Janssens Carla
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus start (na de lessen Bio-organische chemie) met een grondige studie van de macro- en micronutriënten. Indeling en soorten, voedingswaarden, fysiologische functies, nutritionele behoeften en aanbevolen hoeveelheden worden voor elke nutriënt behandeld.
We leggen (in beperkte mate) al een link tussen inadequate inname en mogelijke aandoeningen. Vanuit ‘Methoden en onderzoek’ leren de studenten om voldoende kritisch om te gaan met begrippen als ‘behoefte’ en ‘aanbevolen hoeveelheid’. We beschouwen in deze periode ‘Voedingsleer’ en 'Voeding & Energie' als een integratief geheel met het ‘Basispakket bio-organische chemie’.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
- VD209 Kunnen functioneren in teamverband
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
de student kent de voedingsstoffen : koolhydraten, vetten, eiwitten, water, vitamines, mineralen en spoorelementen
-
de student kent de specifieke voedings-eigenschappen van deze voedingsstoffen o.a. fysiologische functies
-
de student kent de bronnen van de voedingsstoffen in de Westerse voeding
-
de student kent de nutrionele behoeften (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden volgens de Nationale Raad van de Voeding)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
horizontale volgtijdelijkheid: opbouw bio-moleculen (basispakket bio-organische chemie P1) en opstellen voedingswaarde-etiket (basispakket wiskunde P1)
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
|
LEERINHOUDEN
|
-
Definiëring van het begrip "voedingsstoffen"
-
Koolhydraten : gevulde en lege calorieën, zoetend vermogen, trage en snelle suikers, gemodificeerde zetmelen, geleren, verstijfselen, retrogradatie, fysiologische functies en nutrionele behoeften en bronnen
-
Eiwitten : essentiële en niet-essentiële aminoz
uren, biologische waarde van eiwitten, netto eiwit benutting, fysiologische functies en nutrionele behoeften en bronnen
-
Vetten: verzadigd en onverzadigd vet, dierlijk versus plantaardig vet, essentiële vetzuren, cis/trans vetzuren, fysiologische functie
s en nutrionele behoeften en bronnen
-
Mineralen en spoorelementen : fysiologische functies, nutrionele behoeften en bronnen
-
Vitamines : vetoplosbare versus wateroplosbare vitamines, risicogroepen voor a-, hyper- en
hypovitaminose
-
Water : vochtbalans, f
ysiologische functies
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus 'Voedingsleer' - auteur: Carla Janssens - Plantijnhogeschool 2007-2008
-
NUBEL, Belgische Voedingsmiddelentabel ISBN 90-7436-205-2 - (2004)
-
Receptenleer - Technieken en Processen (J.G. van Eeden, A.S. Visser, T.F. Visser, A. Van de Z
edde) ISBN 90 5574 148 5
-
Voedingsaanbevelingen voor België, Hoge Gezondheidsraad (herziening november 2006)
-
Voeding en Gezondheid (Van Camp et al) ISBN 90-209-6600-6 (2006)
-
Vakliteratuur (bib, blackboard)
-
Didactische voedingswinkel
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
40,74
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
8
|
lesuren
|
14,81
|
studietijd buiten contacturen:
|
22
|
klokuren
|
40,74
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- INT1-1 bestaat uit 2 schriftelijke delen.
Het eerste deel bevat kennisvragen. Geslaagd zijn voor dit eerste deel is een noodzakelijke voorwaarde om het geslaagd zijn voor INT1-1 .
Het tweede deel bevat
kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen waarbij de student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van Geslaagd zijn voor dit tweede deel is een noodzakelijke voorwaarde om het geslaagd zijn voor INT1-1 .
De opdracht "steekkaart vitamines": evaluatie van de inhoud en van de schriftelijke presentatie per projectgroep wordt verrekend in deel 2 van INT1-1. De inhoud van de steekkaarten van alle projectgroepen is leerstof voor INT1-1.
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Uitsluitend evaluatie op basis van de integratieve toets van dit opleidingsonderdeel. (Enkel de schriftelijke toets kan hernomen worden; de scores op de steekkaarten blijven behouden)
|
|
| |
|