|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit pakket worden de fysische begrippen behandeld die je nodig hebt om de energiebehoefte van een menselijk lichaam te kunnen bepalen en de werking van een cel te begrijpen. Je leert een wetenschappelijke grafiek maken en het resultaat van een berekening met een gepast aantal beduidende cijfers geven.Ter voorbereiding van de skillslabs leer je werken met een schuifmaat en balansen en maken we kennis met bepaling van het vetgehalte via onderwaterweging .
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
- VD209 Kunnen functioneren in teamverband
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD312 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
- VD316 Kunnen meewerken aan toegepast onderzoek.
- VD317 Kunnen functioneren in multidisciplinaire teams.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kent de methode om de energie-inhoud van voedsel te bepalen (bomcalorimeter). 2. De student weet wat latente warmte is. 3. De student kan het vetgehalte door onderdompeling bepalen. 4. De student kan de fysische verschijnselen diffusie en osmose toepassen op de cel. 5. De student kan meten met een schuifmaat. 6. De student kan een lichaamsgewicht bepalen met een mechanische en een elektronische balans. 7. De student kent de methode om een vetgehaltebepaling via onderwaterweging te doen 8. De student gebruikt correcte eenheden voor energie-inhouden van voedingsmidddelen (kcal en kJ). 9. De student kan eenvoudige berekeningen uitvoeren i.v.m. energieverbruik bij opwarmen, invriezen, verdampen. 9. De student kan een wetenschappelijke grafiek maken volgens de gangbare regels. 10. De student kan het aantal beduidende cijfers van een getal bepalen en het resultaat van een berekening geven met een gepast aantal beduidende cijfers.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
|
LEERINHOUDEN
|
- De fysische begrippen nodig om de energiebehoefte van een menselijk lichaam te kunnen bepalen en de werking van een cel te begrijpen.
- Maken van een wetenschappelijke grafiek .
- Het resultaat van een berekening met een gepast aantal beduidende cijfers geven.
- Ter voorbereiding van de skillslabs werken met een schuifmaat en een mechanische balans, bepaling van vetgehalte door onderdompeling.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus 'basispakket fysica - auteur: Ingrid Van den Bossche - Plantijnhogeschool'.
- Semi-wetenschappelijke artikels en websites.
- Presentaties en oefeningen in cusus 'basispakket fysica' op leerplatform Blackboard.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
33,33
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
15
|
klokuren
|
62,50
|
Verdere toelichting:
- Werkcolleges met inbreng van en discussie met de studenten.
- Aan de hand van praktische voorbeelden begrijpen wat er gebeurt (nadruk leggen op begrijpen zonder alles in formules te gieten).
- Oefenen op computer onder begeleiding, opvolgen van computerkennis.
- Zelfstandig werk : lezen van artikels, oplossen van extra opgaven in de cursus, op het intranet of BB .
- Groepsleren : groepsopdracht uit "basispakket fysica" .
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- INT1-2 (integratieve toets methoden en onderzoek) bevat zowel kennis- als inzichtsvragen over de behandelde leerstof,
gelijkaardige oefeningen of vraagstukjes zoals in de cursus 'basispakket fysica'-auteur: Ingrid Van den Bossche- Plantijnhogeschool.
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem
|