1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Basispakket wiskunde |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Methoden en onderzoek |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10127 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
28 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
36,4 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Vlaslaer Veerle
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een opfrissing van elementaire algebra (correct gebruik van rekenregels) en analyse zodat je alle wiskundeproblemen die in de andere opleidingsonderdelen opduiken, kan oplossen. We leggen hier ook de basis voor nutritionele berekeningen (Nubel).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan eenvoudige wiskundige redeneringen opbouwen.
- De student kan willekeurige vergelijkingen van de 1ste en 2de graad en (2×2)-stelsels oplossen.
- De student kan rekenen met exponenten en logaritmen.
- De student kan werken met lineaire, kwadratische, hyperbolische, exponentiële en logaritmische functies (voorschrift + grafiek).
- De student kan differentialen gebruiken (uitdrukken van veranderingen) en een eenvoudige differentiaalvergelijking oplossen.
-
De student kan een rekenmachine op correcte wijze gebruiken.
-
De student kan met voedingsmiddelentabel Nubel en brochure 'maten en gewichten' een eenvoudig voedingswaarde-etiket opstellen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Leerstof wiskunde (algebra) uit het secundair onderwijs (richting met minstens 2 uur wiskunde): de student dient voldoende vertrouwd te zijn met de basisbewerkingen (optellen, aftrekken, verminigvuldigen en delen) en hun eigenschappen (dit is de inhoud van de introductiecursus wiskunde).
Andere: zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
|
LEERINHOUDEN
|
- Opstellen van een eenvoudig voedingswaarde-etiket met voedingsmiddelentabel Nubel en brochure ‘maten en gewichten’.
- Algebra: overzicht van de basisbewerkingen; rekenregels (rekenen met machten, rekenen met logaritmen); gelijkwaardige uitdrukkingen; vergelijkingen van de 1ste graad; vergelijkingen van de 2de graad; (2×2)-stelsels; rekenen met breuken; vergelijkingen met rationale uitdrukkingen.
- Functies: grafische voorstelling, coördinaten, rechthoekige driehoek; functies van de eerste graad (rechte); functies van de 2de graad; rationale functies (hyperbolen en asymptoten); exponentiële en logaritmische functies, groei-en vervalfunties; lineariseren.
- Analyse: afgeleiden en hun toepassingen, differentialen en hun toepassingen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus ‘basispakket wiskunde’ – auteur: Veerle Van Vlaslaer - Plantijnhogeschool .
- Belgische voedingsmiddelentabel Nubel (ISBN 9074362079) - 4de editie – 2004.
- ‘Maten en gewichten’ – handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België - 2005.
- Blackboardcursus ‘methoden en onderzoek’ .
- Een rekenmachine.
- Aanvullend in de bib: algebra demystified – Rhonda Huettenmueller (McGraw Hill – ISBN 0071389938) - 2003.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
48,78
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
20
|
klokuren
|
48,78
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met oefeningen: aan de hand van praktische toepassingen worden verschillende wiskundetechnieken (leerstof secundair) aangebracht en opgefrist.
- De technieken worden onmiddellijk ingeoefend: studenten lossen zelfstandig oefeningen op (studenten met een 'zwaardere' vooropleiding wiskunde fungeren als wiskundecoach: peer teaching) en in aanwezigheid van de lector -feedback).
- Zelfstandig werk en groepsleren: oplossen van opgegeven oefeningen (cursus); studenten kunnen vragen stellen via discussieplatform van deze cursus (Blackboard); feedback van de lector via Bb en tijdens de colleges.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Integratieve toets INT1-2 bevat enkele specifieke wiskunde oefeningen; het ‘kunnen gebruiken’ van Nubel en ‘maten en gewichten’ bij opstellen van een voedingswaarde-etiket komt aan bod in andere toetsen (project, voedingswetenschappen).
- Maar … de competentie 'wiskundig redeneren' wordt integratief getoetst en beoordeeld doorheen de volledige opleiding: aandacht voor de wiskunde toegepast in alle vakdisciplines (correct uitvoeren van (nutritionele) berekeningen, aflezen van grafieken,...).
- Het voorgaande betekent dat het aantal zuiver wiskunde vragen op deze toets niet vastligt volgens een factor evenredig met het aantal cu wiskunde .
- Het gebruik van een rekentoestel is bij deze toets toegelaten.
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem
|
|
| |
|