1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Beschrijvende statistiek |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Methoden en onderzoek |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10128 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
32 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
41,6 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Vlaslaer Veerle
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een voedingsdeskundige en/of diëtist verzamelt gegevens (meetresultaten, resultaten van een anamnese of van een vragenlijst, resultaten van wetenschappelijke onderzoek) en klasseert gegevens (bvb. wanneer krijgt iemand de diagnose ‘obesitas’). Beschrijvende statistiek is het instrument dat hierbij gebruikt wordt. Er is een sterke verwevenheid met ‘maten en gewichten’: de in dit lab verzamelde gegevens worden statistisch verwerkt, geanalyseerd en geïnterpreteerd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
- VD316 Kunnen meewerken aan toegepast onderzoek.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan een steekproef of een reeks meetresultaten verwerken, samenvatten en presenteren. 2. De student kan parametervrije kengetallen berekenen en interpreteren; groeikaarten gebruiken. 3. De student kan parametrische kengetallen berekenen en interpreteren. 4. De student kan kengetallen bij herhaalde en gegroepeerde metingen berekenen en interpreteren. 5. De student kan ‘biologische variatie’ (intra- en inter-individueel) berekenen en interpreteren. 6. De student kan werken met normale verdeling en standaardnormale verdeling (z-en p-waarden). 7. De student kan toevalsveranderlijken classificeren (o.a. aanbevolen hoeveelheden, vaststellen van een significante verandering van een biologische parameter). 8. De student kan de verdeling van een steekproefgemiddelde (centrale limietstelling) gebruiken en een betrouwbaarheidsinterval voor een gemiddelde waarde opstellen. 9. De student kan deze statistische begrippen in de wetenschappelijke vakliteratuur plaatsen, begrijpen en interpreteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- geen
- Parallelle competenties: deze onderwijseenheid is sterk verweven met maten en gewichten (experimenteel bepalen van de statistische parameters) en ICT-vaardigheden (Excel).
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
|
LEERINHOUDEN
|
- Beschrijven van een reeks resultaten (steekproef) met frequentietabel en grafieken.
- Parametervrije kengetallen (Me, kwartielen, percentielen, IQR, normaalwaarden, groeikaarten).
- Parametrische kengetallen (gemiddelde, SD en VC%); herhaalde metingen (juistheid en precisie); gegroepeerde metingen (spreiding intra en inter); biologische variatie.
- Normale verdeling: z-waarden en p-waarden; classificaties van biologische parameters; aantonen van een significante verandering van een biologische parameter; aanbevolen hoeveelheden; verdeling van een steekproefgemiddelde (centrale limietstelling); t-verdeling Student; betrouwbaarheidsinterval voor gemiddelde; interpretatiefouten bij referentiewaarden (cutoff).
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Hoofdstukken 1-2-3-4 van de cursus ‘methoden en onderzoek’ – auteur: Veerle Van Vlaslaer - Plantijnhogeschool.
- Nota’s ‘maten en gewichten’ – auteur: Veerle Van Vlaslaer - Plantijnhogeschool.
- Formuleboekje ‘methoden en onderzoek’ - auteur: Veerle Van vlaslaer - Plantijnhogeschool.
- Belgische voedingsmiddelentabel Nubel (ISBN 9074362079) - 4de editie – 2004.
- Blackboardcursus ‘methoden en onderzoek’ .
- Wetenschappelijke artikels.
- Een rekenmachine.
- Als naslagwerk in de bib: ‘Medical statistics at a glance’ van Petrie en Sabin (ISBN 0632050756) in de bib (hoofdstukken 1 tem 11) - 2000.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
30,43
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
30
|
klokuren
|
65,22
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met oefeningen: vertrekkend vanuit problemen uit het werkveld (wetenschappelijke vakliteratuur) worden de statistische begrippen geïntroduceerd en uiteengezet.
- De nadruk ligt op begrijpen en interpreteren van data en niet op reproduceren van formules (formuleboekje).
- Oefeningenlessen (met verplichte aanwezigheid) waarin de studenten de opgegeven oefeningen (cursus) zelfstandig en in onderling overleg oplossen onder begeleiding van de lector. Tijdens deze lessen hebben de studenten de gelegenheid om vragen te stellen over zowel de leerstof van de hoorcolleges als de oefeningen. Indien nodig worden er enkele oefeningen door de lector klassikaal (interactief met de groep) uitgewerkt.
- Zelfstandig werk: oplossen van de extra opgaven in de cursus, feedback van de lector tijdens de oefeningenlessen
* groepsleren: toepassen van de statistiek tijdens de opdrachten vanuit 'maten en gewichten' * andere begeleidingsmomenten: (individuele) vraagstelling en feedback door lector (e-mail)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Integratieve toets INT1-2: met formuleboekje ‘methoden en onderzoek’.
- Samenstelling vragen met inbreng vanuit 'basispakket statistiek': hoogstens 50% van de vragen zijn kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van de berekeningen) en minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden en dit integratief met maten en gewichten, voedingsleer en dus problemen, gegevens uit de vakliteratuur).
- Het gebruik van een rekentoestel is bij deze toets toegelaten.
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem
|
|
| |
|