1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Maten en gewichten |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Methoden en onderzoek |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10129 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
23 |
Totaal aantal contacturen: |
20 |
Totaal studietijd: |
29,9 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vanherle Koen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een vraag waarmee een voedingsdeskundige en diëtist regelmatig geconfronteerd wordt is “hoeveel is ‘hoeveel’?”. Dit is zowel bij een voedingsanamnese (hoeveel groente eet u?) als in de keuken (een mespuntje boter toevoegen staat voor exact hoeveel bereidingsvet om een voedingswaarde-etiket van dit recept op te stellen?). Tijdens deze praktijksessies zoeken we met eenvoudige experimenten (massa- en volumebepalingen) naar de invulling van dit begrip met aandacht voor correct gebruik van eenheden, leren inschatten van hoeveelheden, leren inschatten van mogelijke fouten. De cursus statistiek is een belangrijk hulpmiddel bij de berekeningen en de verslaggeving van de experimenten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD209 Kunnen functioneren in teamverband
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD316 Kunnen meewerken aan toegepast onderzoek.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan correcte eenheden gebruiken voor maten en gewichten 2. De student kan rekenen met deze eenheden 3. De student kan de mogelijke fouten bij een opgegeven portiegrootte inschatten 4. De student ziet het nut van de handleiding ‘maten en gewichten’ in en zal deze vanaf nu spontaan en correct gebruiken bij andere toepassingen 5. De student kan meetresultaten statistisch verwerken met excel 6. De student kan een kort verslag van een experiment opstellen 7. De student kent een eerste reeks van 20 elementaire maten en gewichten uit het hoofd. 8. De student kent meer specifiek volgende begrippen
- vm massa: bepaling (balansen), eenheden, validatie (bias, juistheid, herhaalbaarheid, reproduceerbaarheid)
- ivm ‘maten en gewichten’: basismaten, eetbaar deel, slinkfactor, verschijningsvorm, verpakking (bruto, netto en g e)
- ivm volume: de bepaling, eenheden, verschil met massa
- ivm dichtheid: de definitie, eenheid, de bepaling (hydrostatische weging)
- ivm portiegrootte: bepaling normale portie en de problematiek van het inschatten van deze grootte bij een voedingsanamnese en de mogelijke fouten (intra- en inter-individuele afwijkingen)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- geen
- parallelle competenties: deze onderwijseenheid is sterk verweven met methoden en onderzoek (statistische achtergrond) en ICT-vaardigheden (verwerking van de meetresultaten met Excel, gebruik van Word)).
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
|
LEERINHOUDEN
|
- begrippen massa-volume-dichtheid (meten en eenheden)
- keukeneenheden (objectieve en subjectieve, experimenteel bepalen van spreiding intra en inter)
- lezen verpakkingen
- experimentele controle van begrippen uit ‘maten en gewichten’ (eetbaar deel, slinkfactor,basismaten)
- omrekenen van eenheden
- validatie van een weegschaal (juistheid en precisie)
- inschatten van volumes, massa’s en porties
- experimenteel vastleggen van een ‘normale portiegrootte’
- mogelijke inschattingsfouten bij portiegroottes (intra en inter) bepalen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- nota’s ‘maten en gewichten’ – auteur: Veerle Van Vlaslaer - Plantijhogeschool
- hoofdstukken 1-2 van de cursus ‘methoden en onderzoek’ (Veerle Van Vlaslaer)
- formuleboekje ‘methoden en onderzoek’
- Blackboardcursus ‘methoden en onderzoek’
- Belgische voedingsmiddelentabel Nubel (ISBN 9074362079) - 4de editie – 2004
- ‘maten en gewichten’ – handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België - 2005
- Receptenleer – van Eden e.al. (ISBN 9055741485) – pagina 4-6 - 2001
- lijst met elementaire maten en gewichten (Plantijn) – kolom 1
- artikel uit 'Journal of Human Nutrition and Dietetics'
- een rekenmachine
- een door de student mee te brengen digitale keukenweegschaal (aflezing tot 1g)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
30,00
|
vormen van groepsleren:
|
8
|
lesuren
|
20,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
20
|
klokuren
|
50,00
|
Verdere toelichting:
- Praktijksessies: de studenten voeren individueel, in duo of in projectgroep de in de nota's opgegeven experimenten en oefeningen uit onder begeleiding van de lector.
- Groepsleren: opzetten, uitvoeren en verwerken van het experiment 'inschattingsfouten bij portiegrootte' en de statistische verwerking (Excel) van de uitgevoerde experimenten.
- Andere begeleidingsmomenten: vraagstelling (individueel en per projectgroep) en feedback door lector (e-mail).
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
± 25% van de punten van de component ‘maten en gewichten’: INT1-2 als kennistoets (begrip van de uitgevoerde experimenten en de bijhorende gegevensanalyse, interpretatie van de resultaten worden integratief getoetst); het ‘kunnen gebruiken’ van Nubel en ‘maten en gewichten’ wordt in andere opleidingsonderdelen getoetst
permanente evaluatie van de labactiviteiten (±25% van de punten van de component ‘maten en gewichten’) evaluatiecriteria: aanwezigheid, attitude, voorbereiding van het practicum, mee te brengen materiaal, correcte uitvoering van de experimenten
evaluatie van de opdracht in projectgroep 'inschattingsfouten bij portiegrootte' (±25% van de punten van de ‘component maten en gewichten’) per projectgroep indienen van het wetenschappelijk artikel in digitale vorm (Worddocument en Exceldocument met meetresultaten) evaluatiecriteria: voorbereiding, opzet en uitvoering van het experiment het artikel met discussie (kritische reflectie van de groep over het uitgevoerde experiment)
evaluatie van de verslagen (±25% van de punten van de component ‘maten en gewichten’): per projectgroep indienen van een ingevuld exemplaar nota's van sessie 1 en sessie 2 digitale versies van de verwerkte resultaten van sessie 1 en sessie 2 (Excelbladen met formules en grafieken) evaluatiecriteria: volledigheid van het ingevulde exemplaar zowel controle van statistische berekeningen, formules Excel en antwoorden op de vragen als van de correctheid van de uitgevoerde metingen
Studenten die een onderdeel van de evaluatie van ‘maten en gewichten’ missen, krijgen voor dit onderdeel een nul.
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT1-2 wordt hernomen, de jaarpunten blijven behouden.
|
|
| |
|