|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cel is de basis van elk organisme. De kennis van de samenstelling en de werking van de cel zijn noodzakelijk voor het begrijpen van de opbouw van de weefsels, organen, stelsels en het hele organisme.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
de bouw, functie en onderlinge samenhang van de diverse organellen in eukaryote cellen kunnen toelichten
-
het verloop van de celcyclus kunnen beschrijven
-
de verschillende stadia van de celcyclus kunnen beschrijven
-
het belang van enzymen voor levende organismen kunnen aangeven
-
kunnen verklaren hoe energie geleverd wordt door de cellen
-
de bouw en functie van de verschillende dierlijke weefsels kunnen beschrijven
-
de microscoop kunnen instellen
-
eenvoudige microscopische preparaten kunnen beoordelen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
lessen biologie secundair onderwijs
andere: zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
|
LEERINHOUDEN
|
w
beschrijven van de verschillende celorganellen, hun bouw en functie
w
de groei en differentiatie van cel tot weefsel
w
de opbouw tot orgaanstelsel : het spijsverteringsstelsel
|
STUDIEMATERIAAL
|
w
cursus 'biologie'- auteur: Patricia Winnen - Plantijnhogeschool
w cursus biologie deel 15B: la
bo 1VD - auteur: Rob Asselberg - Plantijnhogeschool
w
microscoop
w
preparaten weefsels
w
Zakwoordenboek der geneeskunde -auteur : Coëlho - ISBN 90-6228-322-5
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
18,18
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
18,18
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
26
|
klokuren
|
59,09
|
Verdere toelichting:
Hoorcollege
Practica (aanwezigheid verplicht)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT 1-3 ( 80% van de punten).
Permanente evaluatie van de practica (20% van de punten).
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT 1-3
De punten van de permanente evaluatie blijven behouden.
|