|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je krijgt met deze lessenreeks een overzicht van de huidige stand van zaken binnen de gezondheidsorganisatie in België en Europa.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
- VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan duidelijk aangeven voor welke gezondheidszorgaspecten en voor welke aspecten van de eigen beroepsuitoefening welke overheid bevoegd is en welke de betrokken instanties zijn.
- De student kent het basisjargon gezondheidszorgorganisatie.
- De student ziet in hoe het beleid en regelgeving inzake gezondheidszorgorganisatie globaal tot stand komt.
- De student kan gericht en doelmatig informatie zoeken over thema’s gezondheidsorganisatie in het algemeen en over aspecten van de diëtistenpraktijk in de diverse lijnen van de gezondheidszorg en netwerken in het bijzonder.
- De student kan actuele persinfo rond gezondheidsorganisatie duiden;de student kan duiden welke rol diverse actoren en netwerken hebben in de gezondheidszorg.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Voedingswetenschappen -deel I
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
|
LEERINHOUDEN
|
-
Situering Belgische gezondheidsorganisatie (constitutioneel, bevoegdheidsverdeling)
-
Federale gezondheidsorganisatie (Sociale zekerheid, Ziekteverzekering, RIZIV met o.a. de specifieke overeenkomsten met diëtisten, relevante FOD’s, mijlpalen in de federale wetgeving).
-
Vlaamse gezondheidsorganisatie (Structuur overheid, bevoegdheden, beleid, I.V.A.’s en E.V.A.’s, relevante mijlpalen in de Vlaamse regelgeving, thuiszorg, netwerken).
-
Provinciale en lokale inbreng in gezondheidszorgorganisatie
-
Gezondheidsorganisatie op Europees en wereldniveauInformatiebronnen en doelmatig zoeken naar info over organisatie van de gezondheidszorg
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus "Gezondheidsorganisatie voor diëtisten" - auteur D. De Ridder - Plantijnhogeschool
- Schriftelijke richtlijn "Groepsprojecten Gezondheidsorganisatie" (D. De Ridder)
- Webadressen besproken overheden en instanties
- Duiding van actuele persberichten inzake gezondheidsorganisatie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
lesuren
|
21,43
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
14,29
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
57,14
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges
- Werkcolleges
- Groepsleren
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 50% INT3-2
- 40% Evaluatie Groepsproject
- 10% Peerevaluatie
- Voorwaarde voor evaluatie: verplichte aanwezigheid op hoor- en werkcolleges met tussentijdse bespreking van de groepsprojectopdrachten.
- De studenten die afwezig zijn op INT3-2 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'Voedingswetenschappen - deel II'
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- INT3-2 wordt hernomen voor 100% (de jaarpunten tellen niet meer mee)
- Studenten die niet geslaagd zijn op het opleidingsonderdeel ‘voedingswetenschappen - deel II' leggen de twee integratieve toetsen van dit opleidingsonderdeel opnieuw af.
- Studenten die afwezig zijn op INT3-2 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'Voedingswetenschappen - deel II'
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|