ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Samenstellen gezonde maaltijd volgensNRV
  

Component behoort tot O.O.: Voedingswetenschappen - deel II
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10141
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: P:3
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 35
Totaal aantal contacturen: 18
Totaal studietijd: 45,5
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Aerts Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING
Tijdens deze lessen worden de aanbevelingen van de HGR toegepast op de maaltijden. Zowel kwantitatief als kwalitatief worden de verschillende maaltijden en het maaltijdenpatroon opgebouwd, geïnterpreteerd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD209 Kunnen functioneren in teamverband
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD312 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
  • VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
  • VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
  • VD315 In staat zijn om voeding en voedingsmiddelen te helpen ontwikkelen en/of ze te onderzoeken, beoordelen en aan te wenden in recepten, menu?s en voedingsadviezen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan de richtlijnen van de Nationale Raad van de Voeding in verband met de voedingsaanbevelingen in België toepassen.
  • De student kan op basis van deze richtlijnen een gezonde maaltijd samenstellen.
  • De student kan voedingsfouten ontdekken in een voedingsanamnese.
  • De student kan een alternatief zoeken voor voedingsfouten.
  • De student kan een eenvoudig voedingsadvies uitschrijven.
  • De student kan een kritische vergelijking maken met de Nederlands voedingsaanbevelingen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Voedingswetenschappen - deel I
Andere begincompetenties

Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.


LEERINHOUDEN

Medisch wetenschappelijke kennis en algemene voedingsinzichten worden in toegepaste voedingsleer geïntegreerd tot specifieke voedingsaanbevelingen. De Hoge Gezondheidsraad heeft in samenwerking met de Nationale Raad van de Voeding, voedingsaanbevelingen voor België uitgeschreven
Via oefeningen worden recepten en menu’s opgesteld en aangepast aan de grondbeginselen van een gezonde voeding.
Volgende hoofdstukken komen hierbij aan bod:

  • Het maaltijdenpatroon: de definitie en de energieverdeling tussen de verschillende maaltijden.
  • Het ontbijt: Het belang en de samenstelling van een volwaardig ontbijt.
  • De tweede broodmaaltijd: Het belang en de samenstelling van de tweede broodmaaltijd.
  • De warme maaltijd: Het belang en de samenstelling van de warme maaltijd.
  • De tussendoortjes: het belang en de samenstelling van de tussendoortjes.
  • Vergelijking Belgische en Nederlandse voedingsnormen.

STUDIEMATERIAAL
  • cursus Samenstellen gezonde maaltijd– auteur Ingrid Aerts - Plantijnhogeschool
  • tijdschriften in de bibliotheek
  • Belgische Voedingsmiddelentabel, NUBEL, ISBN 90 74362 07 9, 2004.
  • Brochure: Voedingsaanbevelingen voor België, Hoge gezondheidsraad, versie november 2006.
  • Brochure: Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, Hoge Gezondheidsraad, revisie januari 2005
  • eigen kookboeken en die van de bibliotheek

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

16

 lesuren

  32,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

32

 klokuren

  64,00

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges
  • Groepsleren: De gegeven opdrachten worden per 2 studenten uitgewerkt, deels tijdens de hoorcolleges met feedback van docent, deels afwerken buiten de hoorcolleges.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Integratieve toets INT3-1 (75 % van de punten van deze component): criteria:
    • gevolgde methodiek
    • toepassen van de juiste formules
    • omzetten van voedingsstoffen naar voedingsmiddelen
    • correctheid van de antwoorden en berekeningen
    • volledigheid van de argumentatie
    • logische opbouw van de argumentatie
    • duidelijke, heldere formulering van de antwoorden 
  • Alle werkcolleges zijn verplicht met evaluatie opdrachten (25%).
  • Studenten die afwezig zijn op INT3-1 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonBerekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
    derdeel ‘voedingswetenschappen - deel II'.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 04,00

Tweede examenperiode
  • Studenten die niet geslaagd zijn op het opleidingsonderdeel 'Voedingswetenschappen - deel II' leggen de twee integratieve toetsen van dit onderdeel opnieuw af.
  • INT3-1 telt voor 100% van zijn component (de jaarpunten tellen niet mee)
  • Studenten die afwezig zijn op de INT3-1 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'Voedingswetenschappen - deel II'
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.