|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wanneer we ons realiseren dat een voedings-en dieetkundige dagelijks bezig is met het ingrijpen in voedingsgewoonten van mensen, is het goed stil te staan bij de achtergronden die aan de basis liggen van voedingspatronen. De huidige gezondheidsproblemen die voor een deel samenhangen met het voedingspatroon in België en de andere geïndustrialiseerde landen, zijn nauw verbonden met de veranderingen die de maatschappij heeft ondergaan en nog steeds ondergaat. De mens heeft ten opzichte van zijn voedsel en voeding een speciale relatie, die hoewel van fysiologische oorsprong, zeer maatschappelijk bepaald is.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
- VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD209 Kunnen functioneren in teamverband
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
- VD316 Kunnen meewerken aan toegepast onderzoek.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan verbanden kunnen leggen tussen voedselpatronen en sociologische invloeden.
- De student kan de invloed van voedselkeuze op gezondheid weergeven.
- De student kan oplossend denken.
- De student kan verbanden leggen tussen de ontwikkeling van voedingspatronen en maatschappelijke tendenzen.
- De student kan gezondheidsrisico's inschatten van het huidig Belgisch voedingspatroon en kan de kwetsbare bevolkingsgroepen situeren.
- De student kan maatregelen en voorstellen van de overheid kunnen evalueren en opvolgen.
- De student kan reclameboodschappen in relatie brengen met sociale tendenzen en de doelstellingen van reclameboodschappen herkennen en kritisch evalueren.
- De student kan het mondiale voedselprobleem situeren en evalueren.
- De student kan artikels kritisch lezen en samenvatten (vulgariserend en wetenschappelijk).
- De student kan eenvoudige voedingspatronen bevragen en evalueren bij bevolkingsgroepen wonend in België.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Woedingswetenschappen - deel I
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
|
LEERINHOUDEN
|
- Maatschappelijke invloeden op ontstaan en ontwikkeling van voedingspatronen en het individueel voedingsgedrag.
- Ontstaan en evolutie van het Belgisch voedingspatroon van de middeleeuwen tot heden in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen.
- Hedendaagse trends in het Belgisch voedingspatroon
- Knelpunten in onze voeding t.a.v. de gezondheid en maatregelen van de Belgische overheid tot behoud en verbetering van de volksgezondheid.
- Reclame in relatie tot sociale trends en invloed op koopgedrag.
- Het mondiale voedingsprobleem in al zijn facetten in essentie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus: "sociologische aspecten van de voeding" - auteur :Lea Aertsen - Plantijn Hogeschool
- reader: recente artikels (populair en wetenschappelijk)
- enquete naar voedingsonderzoek bij een populatie wonend in België
- reclameboodschappen in tijdschriften, T.V
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
21,62
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
8
|
lesuren
|
21,62
|
studietijd buiten contacturen:
|
19
|
klokuren
|
51,35
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege: kennis items in essentie toelichten
- Werkcollege: groepsdiscussie n.a.v. zelfgekozen artikels en voedselbevraging en toetsen aan de theoretische in zichten
- Groepsleren
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- de integratieve toets wordt hernomen en telt voor 100% van de punten van deze component (de jaarpunten tellen niet meer mee).
- Studenten die niet geslaagd zijn op het opleidingsonderdeel ‘voedingswetenschappen - deel II' leggen de twee integratieve toetsen van dit opleidingsonderdeel opnieuw af.
- Studenten die afwezig zijn op INT3-2 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel ‘voedingswetenschappen - deel II'.
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|