1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Voedingsvoorlichtingsmodellen |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Voedingswetenschappen - deel II |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10143 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:3 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
20 |
Totaal aantal contacturen: |
12 |
Totaal studietijd: |
26 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Hertogen Marina
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Op een professionele manier bezig zijn met voeding en het belang kennen van een gezonde en evenwichtige voeding voor het bevorderen van de gezondheid. Theoretisch kennis is één zaak, dit ook kunnen vertalen naar een haalbare, smakelijke en evenwichtige voeding is een andere praktische vaardigheid.
In deze vaardigheid gaan we oefenen om op een wetenschappelijke manier modellen en maaltijden te analyseren die voor een groot publiek van toepassing kunnen zijn.
In België heet dit model ‘De actieve voedingsdriehoek’, in de ons omringende landen heeft dit andere benamingen. Omdat de wereld zo klein is gaan we die ook in het kort bestuderen.
De actieve voedingsdriehoek wordt dus in al zijn facetten bekeken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD209 Kunnen functioneren in teamverband
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan de Belgische voedingsaanbevelingen vertalen in de 'actieve voedingsdriehoek.
- De student kan de belangrijkste voedingsvoorlichtingsmodellen uit het buitenland benoemen.
- De student kan de 'actieve voedingsdriehoek’ wetenschappelijk analyseren.
- De student kan de 'actieve voedingsdriehoek’ gebruiken als basis voor gezonde maaltijden tussen de leeftijd van 18 – 59 jaar.
- De student kan de 'actieve voedingsdriehoek’ gebruiken als middel om de nodige energie en voedingsstoffen op te nemen en preventie van chronische ziekte te bevorderen.
- De student kan een eenvoudig en taalkundig correct voedingsadvies uitschrijven.
- De student kan de aanbevelingen van voedingsstoffen vertalen naar voedingsmiddelengroepen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Voedingswetenschappen - deel I
|
Andere begincompetenties
|
De student hanteert correct taalgebruik.
Andere: zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
|
LEERINHOUDEN
|
- geschiedenis van de verschillende voedingsvoorlichtingsmodellen
- de actieve voedingsdriehoek wetenschappelijk bekeken
- actieve voedingsdriehoek volgens de voedingsmiddelengroepen
- de actieve voedingsdriehoek als aanbreng van voedingsstoffen
- de actieve voedingsdriehoek en de praktische aanbevelingen van de HGR
- de actieve voedingsdriehoek en het lacto-ovovegetarisme
- een eenvoudig voedingsadvies uitschrijven
- internationale voedingsvoorlichtingsmodellen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus: Voedingsvoorlichtingsmodellen – auteur Marina Hertogen – Plantijnhogeschool - 2007-2008
- De actieve voedingsdriehoek: een praktische voedings- en beweeggids, VIG, 2006
- Opdrachtenboek
- Handboek Gezondheidspromotie, VIG, 2007
- Belgische Voedingsmiddelentabel, NUBEL, ISBN 90 74362 07 2, 2004
- brochure: Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, Hoge Gezondheidsraad, januari 2005
- eigen kookboeken en die van de bibliotheek
- internetbronnen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
33,33
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
18
|
klokuren
|
60,00
|
Verdere toelichting:
- werkcolleges met verplichte oefeningen
- aan de hand van opdrachten wordt de theorie in de praktijk omgezet
- oefeningen worden thuis verder afgewerkt
- klassikale verbeteringen van de oefeningen in het laatste werkcollege
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- evaluatie opdrachten (5 %) en toets (95%)
- Evaluatie van opdrachten
- verplichte aanwezigheid tijdens de werkcolleges
- correcte uitvoering van de opdrachten
- schriftelijke taalbeheersing bij het uitschrijven van adviezen
- Evaluatie toets INT3-1
- kennisvragen, inzichtsvragen, verbanden leggen
- oefeningen, gevolgde methodiek
- volledigheid van de argumentatie en de correctheid van de antwoorden
- schriftelijke taalbeheersing bij het uitschrijven van adviezen
- Studenten die afwezig zijn op INT3-1 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'voedingswetenschappen - deel II'.
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Studenten die niet geslaagd zijn op het opleidingsonderdeel ‘voedingswetenschappen - deel II' leggen de twee integratieve toetsen van dit opleidingsonderdeel opnieuw af.
- INT3-1 telt voor 100% van de component (de jaarpunten tellen niet opnieuw mee).
- Studenten die afwezig zijn op INT3-1 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel ‘voedingswetenschappen - deel II'
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
|
| |
|