1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Communicatieve vaardigheden |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Communicatie en anamnese |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10149 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
32 |
Totaal aantal contacturen: |
22 |
Totaal studietijd: |
41,6 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Aertsen Lea Gotink Heidi Hertogen Marina Van Laer Sofie Vanherle Koen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Beroepsmatig met mensen omgaan vraagt een grote zorgvuldigheid van de voedingsdeskundige/diëtist. Het is mede afhankelijk van jouw gedrag of de ander geholpen wordt of niet. De communicatieve vaardigheden die je dagelijks nodig hebt in de omgang met anderen vormen de basis voor beroepssituaties. Als voedingsdeskundige/diëtist dien je een vertrouwensrelatie met je cliënt/patiënt aan te gaan, hem in zijn situatie goed kunnen begrijpen, hem helpen zichzelf in zijn situatie goed kunnen begrijpen, samen zoeken naar oplossingen en de beste daaruit kiezen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
- VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
- VD209 Kunnen functioneren in teamverband
- VD211 Vertoont stakeholdergerichtheid en in het bijzonder klantgerichtheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in het kader van zijn/haar beroepspraktijk.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD312 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
- VD317 Kunnen functioneren in multidisciplinaire teams.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan waarnemings- en interpretatiefouten herkennen bij zichzelf en bij anderen 2. De student kan aandacht geven aan non-verbaal gedrag bij zichzelf en bij anderen 3. De student kan een actieve luisterhouding aannemen 4. De student kan verschillende soorten vragen (open/gesloten, E-in en E-uit) toepassen in gesprek 5. De student kan een interviewmethodiek hanteren 6. De student kan een goede samenvatting geven van een gesprek 7. De student kan onduidelijkheden en verwarringen in gesprekken helpen concreet maken zodat het verhaal doorzichtig en meer werkbaar wordt. 8. De student kan zijn mening rond een onderwerp helder formuleren en de mening van anderen bevragen 9. De student kan zijn gevoelens herkennen en doorvragen naar de gevoelens bij anderen. 10. De student kan omgaan met feedback: zowel feedback geven aan anderen als ontvangen van feedback. 11. De student kan op een assertieve manier reageren 12. De student kan ervaringen en reflecties neerschrijven over zijn/haar communicatieve vaardigheden en trainingsmomenten beoordelen met oefen- en observatielijsten
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
|
LEERINHOUDEN
|
- Belang van juiste waarneming en factoren die het proces van waarnemen en interpreteren beïnvloeden.
- Aandachtspunten om waarnemingsfouten en interpretatiefouten te voorkomen.
- Belang, functies en aspecten van non-verbaal gedrag bij jezelf en bij anderen.
- Belang en principes van actief luisteren.
- Luistergedrag en luisterhoudingen.
- Belang en functies van doorvragen.
- Soorten vragen: open en gesloten, E-in en E-uit vragen.
- Belang en functies van samenvatten en concretiseren.
- Aandachtspunten en fouten bij samenvatten.
- Wat en hoe concretiseren, fouten bij concretiseren?
- Geven en doorvragen van meningen: verwoorden van je eigen mening, opbouw en presentatie van je formulering, doorvragen naar meningen, veelgemaakte fouten.
- Omgaan met gevoelens: belang van het uiten van je gevoelens, aspecten aan het weergeven van je gevoelens, doorvragen naar gevoelens, veel gemaakte fouten.
- Geven en ontvangen van "feedback": belang van feedback, regels voor het geven van feedback, regels voor het ontvangen van feedback.
- Assertief reageren: belang van assertiviteit, situaties waarin assertief reageren moelijk kan zijn, oorzaken van niet-assertief gedrag.
- Gunstige gesprekscondities creëren (veilige ruimte).
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus 'Communicatieve vaardigheden' - auteur: Lea Aertsen - Plantijnhogeschool.
- Elementaire sociale vaardigheden: skillslab-reeks voor verzorgende vaardigheden, Transferpunt vaardigheidsonderwijs: Kluwer - 2000.
- Training als beroep: oefeningen in sociale vaardigheden 2A: auteur Frank Oomkes.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
04,55
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
45,45
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
22
|
klokuren
|
50,00
|
Verdere toelichting:
- Praktijksessies: oefenen van de communicatieve vaardigheden in projectgroep.
- Hoorcollege: belang en basisbegrippen in communicatie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie
• Voorbereiding van de oefeningen: 15% (werkschrift) • Actieve inbreng tijdens de lessen en peerassessment 60% • Verwerking van de oefeningen en zelfreflectie van het geheel: 15% (werkschrift) • Aanwezigheid tijdens de lessen: 10% • Werkschrift en zelfreflectie worden tijdens de laatste les van een periode opgevraagd en beoordeeld.
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De student die niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel 'communicatie en anamnese' krijgt voor de onderwijseenheid 'communicatieve vaardigheden' eind juni een opdracht en in september komt hij/zij de uitgewerkte oplossing mondeling toelichten.
|
|
| |
|