1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Schriftelijke communicatie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Communicatie en anamnese |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10151 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
13 |
Totaal aantal contacturen: |
10 |
Totaal studietijd: |
16,9 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gotink Heidi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Schriftelijke communicatie hoort tot het luik 'Communicatie en anamnese' en spitst zich toe tot taalvaardigheid, verslaggeving en correspondentie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
- VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD211 Vertoont stakeholdergerichtheid en in het bijzonder klantgerichtheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in het kader van zijn/haar beroepspraktijk.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan een geschreven of gesproken tekst samenvatten met aandacht voor het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken, 2. De student kan een goede tekst schrijven met aandacht voor spelling, zinsbouw, structuur en stijl, 3. De student kan goed argumenteren, 4. De student kan een brief schrijven volgens de gangbare normen, 5. De student kan rapporteren, notuleren, (vergaderen). .
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Algemeen Nederlands + basiskennis grammaticale terminologie.
Andere: zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
|
LEERINHOUDEN
|
- Component 1: Inleiding communicatie - schriftelijk.
- Component 2: Spelling, zinsniveau, tekststructuur.
- Component 3: Samenvatten.
- Component 4: Argumenteren - rapporteren - notuleren.
- Component 5: Corresponderen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Syllabus, audiovisueel materiaal + eigen notities en aanvullingen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
lesuren
|
52,63
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
9
|
klokuren
|
47,37
|
Verdere toelichting:
Hoorcollege of werkcollege, aangepast aan het onderdeel.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie: 100 % (Aanwezigheid is verplicht!)
Taalvaardigheidstest over spelling, woordkeuze, zinsbouw, tekstopbouw en een eigen tekst schrijven (samenvatting en/of brief en/of argumentatieoefening).
Voor studenten met een lage puntenscore wordt er monitoraat aangeraden.
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Taalvaardigheidstest over spelling, woordkeuze, zinsbouw, tesktopbouw en een eigen tekst schrijven (samenvatting en/of brief en/of argumentatieoefening).
Voor studenten met een lage puntenscore wordt er monitoraat aangeraden.
|
|
| |
|