1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Voedingsanamnese en skillslab |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Communicatie en anamnese |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10152 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
37 |
Totaal aantal contacturen: |
14 |
Totaal studietijd: |
48,1 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Aerts Ingrid Aertsen Lea Hertogen Marina Van Laer Sofie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Met het ‘skillslab’ creëren we een werkomgeving waarin je (realistische) werksituaties inoefent aan de hand van casuïstiek (rollenspel). Met opeenvolgende cycli van
Ø
zelfstudie (voorbereidende opdrachten)
Ø
oefening begeleid door lectoren
Ø
reflectie van studenten en lectoren
Ø
opnemen van leerpunten
bouw je geleidelijk aan je beroepsskills op.
Een voedingsanamnese is één van de uitgangspunten van diëtisch handelen en een middel om de effecten van een therapie aan te tonen. Via een voedingsondervraging komt de diëtist veel te weten over de voedingsgewoonte en de samenstelling van de voeding van een cliënt/patiënt. De manier waarop de diëtist de vragen stelt zal voor een stuk de antwoorden bepalen. We starten vanaf periode 2 met het inoefenen van achtereenvolgens 24- uurrecall, het eetdagboek, de voedselfrequentielijst en de dietary history. Voor elke methodiek leer je een anamneseformulier opstellen. De opeenvolgende oefeningen hebben een toenemende moeilijkheidsgraad.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD209 Kunnen functioneren in teamverband
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan interviewtechnieken (24-uur recall en eetdagboek) uitleggen, hanteren en toepassen. 2. De student kan een voedingsanamnese omzetten in porties en berekenen met voedingsmiddelentabellen. 3. De student kan een voedingsanamnese na berekening evalueren, aanpassen en een eenvoudig advies uitschrijven.
4. De student kan aan de hand van de actieve voedingsdriehoek een voedingsadvies geven op maat van het individu.. 5. De student schrijft ervaringen uit, trainingsmomenten beoordelen met oefen- en observatielijsten van de student en de medestudenten. 6. De student kent de lijst elementaire maten en gewichten uit het hoofd .
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Taalvaardigheid, zowel schriftelijk als mondeling
Andere: zie pagina 11 van het algemene cgo-boek
|
LEERINHOUDEN
|
- De voedingsanamnese algemeen en de 24-uur recall en het eetdagboek in het bijzonder.
- Zelfstudiepakket rond deze bovenstaande methodieken.
- Afnemen van een 24-uur recall, bijhouden eetdagboek en omzetten in porties, maten en gewichten.
- Bijhouden van een eetdagboek, laten berekenen en evalueren door medestudent.
- Berekenen en evalueren van voedingsanamnese met NUBEL.
- Uitschrijven en geven van een eenvoudig advies.
- Skillslab rond 24-uur recall met casuïstiek, oefenen afname voedingsanamnese, communicatieve vaardigheden, rapporteren.
- Skillslab rond eetdagboek met casuïstiek, oefenen eetdagboek, geven van een eenvoudig voedingsadvies aan de hand van de actieve voedingsdriehoek en de verschillende voedingsmiddelengroepen, communicatieve vaardigheden en rapporteren.
- Klassikale evaluatie van opdrachten en skillslab.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus: Skillslab, voedingsanamnese en advies - auteur Hertogen Marina - Plantijnhogeschool - 2007-2008.
- Opdrachtenboek: Skillslab, voedingsanamnese en advies - auteur: Marina Hertogen - Plantijnhogeschool, 2007 - 2008
- Handboek Gezondheidspromotie, Evenwichtig en gezond bewegen, VIG, Lannoo Campus, ISBN 9789020973297, 2007
- Informatorium voor Voeding en Diëtetiek, De Voedingsanamnese, de Vries J.H.M. & co, augustus 2007
- Belgische voedingsmiddelentabel, NUBEL, ISBN 90 74362 05 2, 2004.
- Lijst met elementaire maten en gewichten (Plantijnhogeschool).
- Skillslab-serie voor diëtetiek: voedingsanamnese, video en studiehandleiding, Lemma, 2006.
- Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, ISBN 76994 06 4, 2005.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
lesuren
|
13,04
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
17,39
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
32
|
klokuren
|
69,57
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege en werkcolleges met verplichte opdrachten.
- Verplichte praktijksessies.
- Zelfstudiepakket voor interviewtechnieken.
- Aan de hand van opdrachten en casuïstiek wordt de theorie omgezet in de praktijk.
- Opdrachten worden thuis afgewerkt, klassikale verbeteringen van het skillslab en opdachten in een hoorcollege.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Evaluatie opdrachten (periode 2&3) 50%.
- Volgens de criteria: logische opbouw en volledigheid van de afname van de anamnese; correctheid van de omzetting in porties en berekeningen; kritische reflectie.
- Evaluatie skillslab (periode 2&3) 50%.
- Volgens de criteria: verplichte aanwezigheid, geven van een gestructureerde 24-uur recall met aandacht voor doorvragen, correct gebruik van hulpmiddelen, correct omzetten in porties, voedingsstoffen omzetten in voedingsmiddelen, geven van eenvoudig voedingsadvies, taalbeheersing (mondeling, schriftelijk), spontaan en correct gebruik van diversie communicatieve vaardigheden.
- Studenten die een evaluatiemoment missen, behalen 0 voor dit deel van het skillslab.
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De evaluatie wordt overgenomen (deze component kan niet hernomen worden).
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
|
| |
|