2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Projecten periode 6 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00178 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:6 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
63 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Adam Marleen Aerts Ingrid Bruggeman Geert Van Nijlen Bart Vanherle Koen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens de projectweken voer je in projectgroep één of twee opdrachten uit. Een lector staat in voor de begeleiding. Door intensief in groep te werken verdiep je niet alleen jouw kennis uit de lesweken maar verwerf je bovendien bijkomende competenties zoals werken in teamverband, verwerven en werken van informatie, rapporteren. Het onderwerp van het project komt uit het werkveld en sluit aan bij de inhoud van de periode.
De projectopdracht in deze periode omvat twee grote delen:
- Opzetten ‘week van de gezonde voeding’ in een reële situatie (School, bejaardentehuis, …) conform de verwachtingen van de opdrachtgever (Cateraar, zelfstandige uitbater, …).
- Een nog niet in de opleiding behandeld ziektebeeld in kaart brengen (oorzaak, gevolg, symptomen, diagnose, behandeling) en toepassen binnen het kader van de opdracht voor een casus.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
- VD209 Kunnen functioneren in teamverband
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD211 Vertoont stakeholdergerichtheid en in het bijzonder klantgerichtheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in het kader van zijn/haar beroepspraktijk.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD312 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
- VD315 In staat zijn om voeding en voedingsmiddelen te helpen ontwikkelen en/of ze te onderzoeken, beoordelen en aan te wenden in recepten, menu?s en voedingsadviezen.
- VD318 Kunnen adviserend en coördinerend optreden m.b.t. de organisatie en het beheer van voedselbereiding en -distributie en tevens de specifieke omstandigheden i.v.m. voedselveiligheid, kwaliteitssystemen, patiëntzorg en algemene voedingzorg.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan reeds opgedane kennis uit vorige periodes integreren in een nieuwe situatie.
- De student kan de opgedane kennis uit deze periode integreren in een concrete bedrijfssituatie.
- De student kan een ongekend ziektebeeld opzoeken, bespreken en toepassen op een casus of situatie.
- De student kan uit een voedingsanamnese de dieetfouten halen, interpreteren en een aangepast dieetadvies uitschrijven.
- De student kan een concrete bedrijfssituatie inschatten.
- De student kan gezonde maaltijden en aanpassingen naar dieetvormen opstellen en bereiden gericht naar een bedrijfssituatie met inbegrip van voedingstechnische, voedingskundige en voedselveiligheid aspecten en met aandacht voor de doelgroep.
- De student kan menu's opstellen, aangepast aan specifieke dieeteisen en aan individuele behoeften van personen.
- De student kan een budgettechnische, organisatorische en menukundige beoordeling (haalbaarheid) geven van maaltijd(cycli).
- De student kan communiceren met verantwoordelijken in een reële bedrijfssituatie.
- De student kan vergaderen/presenteren met/aan verantwoordelijken in het bedrijfsleven.
- De student kan een commerciële aanpak (rekening houdend met GVO principes) uitwerken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
alle opleidingsonderdelen en/of componenten van de lesweken van periode 6.
|
Andere begincompetenties
|
- Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek 0708.
- Basiskennis Word, Excel + zoeken op, en werken via, internet en Blackboard.
|
LEERINHOUDEN
|
- Nieuwe leerstof die niet in voorgaande modules werd gezien :
- Een ongekend ziektebeeld en bijhorend dieet
- ‘Audit’ en meeting met verantwoordelijken (ter plaatse in het bedrijf)
- Vergadertechniek
- Voorstelling van een projectresultaat op een meeting.
- Commerciële benadering in collectiviteiten
- Toe te passen geziene leerstof, ondermeer… :
- Beschrijving HACCP-aanpak
- Gevarenanalyse HACCP
- aanpassen voeding aan dieetvereisten rekening houdend met de leefwereld van de betrokkenen
- Opstellen weekmenu, MIS
- Bereiden gerecht en/of dieetmaaltijd
- Organoleptisch onderzoek
- Beschrijving/analyse van een organisatie binnen de gemeenschapsrestauratie
- Beoordeling aanbod
- Functional Food
|
STUDIEMATERIAAL
|
- het algemene cgo-boek (methodiek, aanpak project)
- periodeboek 6 (handleiding project)
- studiemateriaal uit periode 4, 5 & 6
- informatiemateriaan in de bib
- informatiemateriaal via internet
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
03,92
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
59
|
lesuren
|
57,84
|
studietijd buiten contacturen:
|
39
|
klokuren
|
38,24
|
Verdere toelichting:
- Groepsleren: de projectgroep voert de opdracht uit volgens de methodiek aanpak project (algemene cgo - boek) onder begeleiding van een tutor en de projectteambegeleiders.
- Eén vaste en eventueel een bijkomende (op aanvraag) door de tutor begeleide projectgroepbijeenkomst.
- Andere begeleidingsmomenten: projectgroep dient een aantal keer contact op te nemen met de projectteambegeleiders via e-mail of discussieforum.
- De projectgroep kan bijkomend contact opnemen met de tutor via e-mail.
- Reflectie door de projectgroep (onder begeleiding van tutor) klassikale bespreking (met feedback) van de resultaten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Evaluatiecriteria van het groepsproces (25% van de punten) zijn o.a.:
- conformiteit met afspraken omtrent het proces (zie opgave)
- verwerving van nieuwe kennis
- taakverdeling en groepswerking
- gevolgde methodiek/aanpak (APCA en andere)
- planning en bijsturing planning volgens APACA
- concrete uitvoering taken en realisatie planning
- vergader- en (intern) communicatieproces
- omgaan met feedback
Middelen:
- projectmap
- opvolging door tutor
- reflectie(-vergadering)
- procesassessment
Evaluatiecriteria van de individuele proces-bijdrage (25% van de punten) zijn o.a.
- aanwezigheid tijdens groepsbijeenkomsten
- actieve en inhoudelijk relevante inbreng
- constructieve omgang
- nakomen van afspraken
- uitvoeren van taken
- communicatieve aspecten
- omgaan met feedback
Middelen:
- 180° feedback (peerassessment en beoordeling tutor)
- individuele bijdragen aan projectmap (individuele werkplannen, portfolio, …)
- reflectie(-vergadering)
Opmerking:
- de tijdens de projectweken verworven cognitieve vaardigheden op diëtisch vlak worden bevraagd in INT6-4, algemene diëtiek
Evaluatiecriteria van het eindproduct (35% van de punten op projectmap en 15% op de afsluitende meeting) zijn o.a.:
- conformiteit met opgave
- planning, rapportering, verslaggeving, documenten, … (projectmap);
- duidelijkheid, correctheid en degelijkheid van de beschrijving van de gevraagde observaties, analyses en opzoekwerk
- inhoud van het voorstel ‘gezonde voeding’ en 'specifiek dieet' (menu, receptuur, referenties, …)
- kwaliteit van argumentatie en bewijsvoering (inclusief alle berekeningen, organoleptiek, organisatorische elementen, …)
- bruikbaarheid commerciële aanpak
- professionaliteit in communicatie met opdrachtgever
- tijdens het project;
- correctheid en representativiteit van bronnen en referenties;
- tijdens de afsluitende meeting.
Middelen:
- beoordeling voorgelegde documenten/projectmap door projectverantwoordelijken;
- beoordeling door opdrachtgever;
- relatieve waarde resultaat t.o.v. andere groepen
Afspraak: een student die één van de drie beoordelingsniveaus mist (bvb. afwezigheid op de toets) behaalt voor dit deel de kwotering “A” (afwezig) en krijgt dus de beoordeling “A” voor het opleidingsonderdeel ‘projecten periode 6’. Studenten die om ernstige redenen een deel van de projectuitwerking missen, krijgen een individuele regeling (opleidingscoördinator)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Studenten die niet geslaadg zijn in 2VD en geen credit verworven hebben voor dit opleidingsonderdeel, leggen een schriftelijke toets af waarin alle aspecten van dit project aan bod kunnen komen.
|
|
| |
|