|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Met een inleiding in de filosofie en de zorgethiek ontwikelen we jouw ethische bewustwording en jouw vaardigheden inzake rationeel-ethische besluitvorming. Je past deze vaardigheden concreet toe bij de casussen voedingszorg en dieetleer.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
- VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD211 Vertoont stakeholdergerichtheid en in het bijzonder klantgerichtheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in het kader van zijn/haar beroepspraktijk.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD316 Kunnen meewerken aan toegepast onderzoek.
- VD317 Kunnen functioneren in multidisciplinaire teams.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan expliciet nadenken over het ethisch fundament van het dagelijks zorgend omgaan met zorgvragers en rekening houden met de relevante factoren.
- De student verwerft kennis en inzicht in de invloedrijke filosofische denkkaders en ethische basisbegrippen in de huidige zorgethiek.
- De student is in staat ethische problemen ter sprake te brengen via inzichten in en de taal van de zorgethiek door middel van een ethisch stappenplan.
- De student kan de actueel internationaal geldende morele principes in de gezondheidszorg vertalen én toepassen in de diëtetische praktijk.
- De student kan verschillende niveaus van moreel redeneren herkennen.
- De student heeft inzicht in de problematiek van belangrijke ethisch-geladen voedingszorgsituaties in het eigen werkveld en de rol van de diëtist hierin (vb. stopzetten of weerhouden van kunstmatige voeding, patiëntwensen tegen de regels van de diëtetiek in, waardengeladen en emotionele zorgkeuzes, enzovoort).
- De student heeft zicht op de werking van de zorgethische commissies in ziekenhuizen en kent de belangrijke adviesinstellingen en studiecentra voor biomedische ethiek.de student is voldoende vertrouwd met ethisch jargon om biomedische ethische literatuur kritisch te lezen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek 0708.
|
LEERINHOUDEN
|
-
Begrippenkader en invloedrijke stromingen binnen de hedendaagse ethiekbeoefening. Universele en relationele waarden, normen, attitudes in de gezondheidszorg en diëtistenpraktijk in het bijzonder. De keuze voor personalistische verantwoordelijkheidsethiek.
-
Ethische besluitvorming in de gezondheidszorg; het stappenplan volgens Max Scheler. Rol en bijdrage van de diëtist in het ethisch overleg.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus (artikels, boekbesprekingen, actualiteit); slides lector
- Actualiteit (media)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
lesuren
|
40,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
8
|
klokuren
|
53,33
|
Verdere toelichting:
- (voorbereide) interactieve hoorcolleges
- Casuïstiek: argumentaties, afweginggen en conclusies in groepsdiscussies.
- E-learning: module zorgethiek (Blackboard)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Mondelinge integratieve toets INT4-2
- Mondelinge toets – deel I: kennis en inzicht toetsen en een toepassing hiervan bij voorgestelde casus: 80% van de punten – voormiddag
- Mondelinge proef – deel II (20%): individuele voorstelling van een wetenschappelijk artikel in een groepje van 4 studenten (10%) en communiceren van eigen reflectie in een groepje van 4 studenten (10%). Voorbereiding van de mondelinge proef: een paper (min. 500-max.750 woorden) met een korte bespreking van een artikel rond een psychologisch of zorgethisch vraagstuk in het eigen vakgebied (geen samenvatting: wel argumentatie en conclusies § eigen standpunt).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem.
|