|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit deel gaan we het model van de GVO vertalen in termen van individuele patiëntenvoorlichting en –begeleiding. Er wordt stilgestaan bij het ontstaan van gedrag en hij maakt kennis met verschillende gedragsveranderingmodellen. De student leert via verschillende motiveringstechnieken een patiënt begeleiden en motiveren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
- VD209 Kunnen functioneren in teamverband
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD312 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
- VD315 In staat zijn om voeding en voedingsmiddelen te helpen ontwikkelen en/of ze te onderzoeken, beoordelen en aan te wenden in recepten, menu?s en voedingsadviezen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student heeft kennis en inzicht in gedragsverandering en motiveren tot gedragsverandering.
- de student heeft inzicht om op een systematische en methodische manier cliënten te begeleiden naar structurele gedragsverandering
- de student heeft inzicht om voorlichting te geven die gericht is op gedragsverandering
- de student kan inzicht verschaffen in de rol die de diëtist kan vervullen in het proces van gedragsverandering
- de student heeft inzicht in valkuilen die de diëtist kan tegenkomen in de begeleiding van mensen teneinde gedragsverandering te bewerkstelligen
- de student heeft kennis en inzicht in het planmatig PVO-model de student kan de vereiste kennis uit andere vakken integreren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
de student is geslaagd voor 1VD of heeft credits behaald op voedingswetenschappen delen I & II (1VD), biomedische wetenschappen (1VD) en voedingsmiddelentechnologie (1VD)
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina11 van het algemene cgo-boek 0708.
|
LEERINHOUDEN
|
- wat is gedrag en enkele verschillende modellen over het ontstaan van gedrag.
- het proces van gedragsverandering (stages of changes)
- planmatige patiëntenvoorlichting
- gedragsveranderingsmodellen voor de diëtist in de praktijk: stages of changes en de willen-kunnen-doen theorie: health counseling
|
STUDIEMATERIAAL
|
- gekregen handouts van de presentaties
- cursus "PVO en consultatietechnieken" - auteur Inge De Ridder- Plantijnhogeschool
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
35,71
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
57,14
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen die een toepassing zijn op de verkregen theoretische inzichten, rollenspelen met bespreking
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Integratieve toets INT6-3 met kennis-, inzichts- en casusvragen.
Studenten die afwezig zijn op INT6-3 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'voedingswetenschappen'.
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Integratieve toets INT6-3 met kennis-, inzichts- en casusvragen.
Studenten die afwezig zijn op INT6-3 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'voedingswetenschappen'.
Studenten die niet geslaagd zijn op het opleidingsonderdeel 'voedingswetenschappen (periodes 4&6)' leggen één integratieve toets af over alle componenten (van periodes 4&6) van dit opleidingsonderdeel.
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|